Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Autoriteit: Klant met reisvoucher mag niet de dupe worden
16-03-2021
•
leestijd 1 minuten
•
99 keer bekeken
•
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) benadrukt nogmaals dat consumenten die een voucher hebben gekregen voor een pakketreis, na een jaar hun geld terug moeten krijgen. Reisorganisaties moeten zich daarvoor inzetten, waarschuwt de autoriteit. Als bedrijven niet genoeg doen, dan treedt de marktwaakhond op. Consumenten mogen niet de dupe worden.
Begin dit jaar had de ACM al duidelijk gemaakt dat het strikt zou toezien op het terugbetalen van de uitgegeven reisvouchers. Corendon gaf afgelopen weekeinde aan dat de organisatie niet in staat is tijdig te beginnen met terugbetalingen, als het door de overheid aangekondigde garantiefonds niet beschikbaar is.
Garantiefonds
Het voucherfonds werd in december door het kabinet beloofd. In dat fonds moet 400 miljoen euro gaan zitten. Bedrijven die zelf niet genoeg geld in kas hebben zouden hier aanspraak op kunnen maken. Het is nu alleen nog wachten op de goedkeuring van de Europese Commissie.
Meldpunt
De Consumentenbond heeft een meldpunt geopend waar reizigers met een
bijna verlopen coronavoucher zich kunnen melden en die nog geen geld
hebben teruggekregen. De bond wil weten of reizigers hun geld van de
reisorganisaties wel hebben ontvangen. ANP
Bekijk de reportage van Kassa over verlopen reisvouchers hieronder.