Autoriteit Consument & Markt moet kaartverkoop Adele onderzoeken
28-01-2016
• leestijd 1 minuten
De gekte om de kaartjes voor Adele en andere megasterren houdt nu zelfs het kabinet bezig. Minister Henk Kamp (Economische Zaken) vraagt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) bepaalde verkooppraktijken te bestuderen.
Dat schrijft hij in antwoord op vragen van SP-Kamerlid Jasper van Dijk. Die is des duivels over de wijze waarop muziekfans worden uitgemolken als ze per se bij een concert van hun held(in) willen zijn.
Hoedje
Hij stelt speciaal het onder één hoedje spelen door verkoopsites aan de kaak. Hij denkt dan aan Ticketmaster, de eerste verkoper van de zo vurig gewenste Adele-kaarten, en Seatwave, dat de tickets later voor veel hogere prijzen aanbood. Die zitten allebei in de de Live Nation-groep.
Vraag en aanbod
Kamp kan verder weinig doen aan de prijzen voor evenementen waar een run op is. ,,Voor bepaalde evenementen heeft de consument te maken met een beperkt aanbod en een grote vraag.
''Van Dijk laat het er zelf ook niet bij zitten. Hij maakte met het CDA een voorstel voor een wet die regelt dat toegangskaarten mogen worden doorverkocht voor maximaal 20 procent extra.
ANP