Automakers doen beroep op EU: "Verhoog aantal laadpunten"
31-03-2021
•
leestijd 2 minuten
•
64 keer bekeken
•
Als de Europese Unie de uitstoot van auto’s wil terugdringen, moet het zelf ook meer geld uittrekken om schoon rijden mogelijk te maken. Dat stelt de Europese autobrancheorganisatie ACEA. In dat geval zouden fabrikanten bereid zijn om strengere milieueisen te accepteren.
De Europese automakers vinden namelijk dat de EU verantwoordelijk is voor het aanleggen van een goede infrastructuur. Met het geld van de unie kunnen lidstaten bijvoorbeeld afspraken maken over het aanleggen van laadpalen, is gedachte. Ook zouden er op die manier meer tankstations voor waterstofauto's kunnen komen.
Goede investering
Zelf vinden de automakers dat ze al veel stappen hebben gezet om aan de huidige eisen te voldoen. “Die investeringen betalen zich uit", zegt Oliver Zipse, de BMW-topman die ook voorzitter is van ACEA. "Vorig jaar was een op de tien verkochte auto's oplaadbaar."
Zipke denkt wel dat dit succes valt of staat met een goede infrastructuur. Volgens ACEA zijn er zeker 3 miljoen publieke laadpunten nodig in Europa in 2030 om aan het doel van een afname van de CO2-uitstoot van 37,5 procent te voldoen. Momenteel zijn dat er 225.000. "Voor de adoptie van elektrische auto's geldt een simpele logica", legt Zipse uit. "Het aantal laadpunten en waterstoftankstations waartoe lidstaten zich verplichten, bepaalt wat een realistisch uitstootdoel in 2030 is."
Aantal elektrische voertuigen groeit
De Rijksoverheid houdt maandelijks bij hoeveel elektrische auto's er in Nederland zijn. Tegenwoordig rijden er zo'n 280.000 oplaadbare voertuigen op de Nederlandse wegen. Daarvan draaien er bijna 175.000 volledig op elektriciteit. Van die laatste categorie groeide het aantal auto's in 2020 met 70 procent. Het aantal publieke en semi-publieke laadpunten in Nederland lag eind 2020 op 60.000 stuks.