Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Autodelen: werkt het?
17-03-2012
•
leestijd 3 minuten
•
70 keer bekeken
•
Steeds meer mensen maken samen gebruik van één auto. Dat hoeft niet binnen één huishouden te zijn, maar de auto kan gedeeld worden door meerdere gezinnen of personen uit één buurt. Ondertussen zijn er verschillende organisatie die deelauto’s aanbieden actief. Kassa neemt vier verschillende deelauto's onder de loep en berekent wat u kwijt bent voor een ritje.
Opmars
Autodelen is niet nieuw. Al sinds de jaren tachtig zijn er initiatieven van mensen die samen van een auto gebruik maken. Sinds 1994 worden deelauto's ook commercieel aangeboden. Tegenwoordig zie je in steden al de auto's van Greenwheels of ConnectCar rijden. Ook in steeds meer kleinere gemeenten maken meer mensen gebruik van gedeelde auto's. Ook uit cijfers van het
Kennisplatform Verkeer en Vervoer
blijkt dat de deelauto met een opmars bezig is. In 2011 reden er in Nederland ruim 2100 deelauto's. Vijf jaar eerder was dat nog minder dan de helft. De verwachting is dat het aantal deelauto's in 2020 is verdrievoudigd.
Nieuwe vormen
Er zijn diverse vormen van autodelen. Zo kun je met buren, vrienden en familie een auto delen. Dit wordt ook wel particulier autodelen genoemd. Met een contract en een speciale verzekering kun je onderling goede afspraken maken. Zie bijvoorbeeld de website van
Autodate
. Ondertussen is er een aantal bedrijven die deze vorm van autodelen ook organiseert: MyWheels, Snappcar en WeGo. Een andere bekende vorm van autodelen wordt aangeboden door bedrijven als ConnectCar, Greenwheels en Wheels4all. Met een abonnement kun je gebruik maken van verschillende auto's die op vaste plekken in de buurt staan geparkeerd. Nieuw op de markt is Car2Go. Ook bij dit bedrijf kun je gebruik maken van verschillende auto's. Het verschil is dat je de auto niet terug hoeft te brengen naar een vaste plek.
Kosten
De kosten voor het gebruik maken van een deelauto worden op verschillende manieren in rekening gebracht. Bij de meeste aanbieders moet je een abonnement afsluiten. Die zijn er dan in verschillende soorten. Naast de abonnementskosten betaal je kosten afhankelijk van jouw gebruik. Dan moet je denken aan een tarief per uur, per kilometer en voor de brandstof. Car2go werkt zonder abonnement. Daar betaal je één tarief per uur, of per minuut. Kassa heeft de eenmalige en eventuele abonnementskosten op een rijtje gezet. Daarnaast kunt u de tarieven voor drie verschillende ritjes bekijken. Als rekenvoorbeeld is gekozen voor een kleine auto voor vier personen, bijvoorbeeld Toyota Aygo, Citroen C1, Peugeot 107. Car2go uitgezonderd, daar kunt u alleen gebruik maken van elektrische Smarts.
Voor het complete kostenoverzicht klikt u
hier
.
Bevindingen
Kassa heeft de proef op de som genomen. Een groep motorrijders heeft de deelauto's van Greenwheels, ConnectCar, Wheels4all en Car2Go uitgeprobeerd. Bij Wheels4all en Greenwheels verloopt het reserveren zonder problemen en is de website erg duidelijk. De site van ConnectCar zorgt voor een beetje verwarring. Ook missen de motorrijders een kaartje om de beschikbare auto's te zoeken. Bij Car2go kan tot maximaal een kwartier van tevoren een auto gereserveerd worden. Op de site kun je via een kaartje zien waar auto's staan met voldoende accuvermogen. Ook via een app kun je zien waar auto’s staan die klaar zijn voor gebruik. Helaas blijken die verwachtingen niet helemaal uit te komen. Er staat niet altijd een auto en het accuvermogen wijkt soms af. Het openen en starten van de auto's werkt bij alle bedrijven min of meer hetzelfde en wijst zichzelf.
Car2go
De 300 elektrische Smarts van Car2go die sinds november 2011 door Amsterdam rijden zijn een initiatief van autoconcern Mercedes-Benz. Het bedrijf reageert in de studio op de bevindingen van de motorrijders. De woordvoerder legt uit: "We zijn druk bezig met het ontwikkelen van een bonussysteem waarbij klanten beloond worden als zij de huur beëindigen bij een laadpaal (auto aangesloten aan de paal). Hiermee willen wij voorkomen dat er auto's in het veld staan met een te lage accu. Op dit moment hebben wij extra capaciteit ingezet op straat (serviceteam) om er voor te zorgen dat elke auto die onder de 40% is aan een laadpaal gekoppeld wordt." Met de app is het opletten: "Wij hebben het bouwen van de app aan een externe partij overgelaten. Dat neemt niet weg dat wij het hoofdkantoor informeren indien data niet correct is. Het hoofdkantoor kan dan met de maker van de app kijken wat er mis gaat", aldus Car2go.
Wilt u weten of autodelen iets voor u is? Vul dan de rekentool in op de
site van Milieucentraal
.