Autobranche wil met kilometerheffing CO2-gebruik naar beneden halen
12-05-2021
•
leestijd 1 minuten
•
2259 keer bekeken
•
Zonder een vorm van kilometerheffing gaan we de klimaatdoelen van 2030 nooit halen, concluderen autobrancheverenigingen BOVAG, RAI en VNA. Samen met milieuorganisatie Natuur & Milieu en de ANWB willen ze dat de automobilist naar gebruik belasting moet betalen.
Volgens de klimaatdoelen van de Europese Commissie, die eind vorig jaar werden aangescherpt, moet er tegen 2030 55 procent minder uitgestoten worden dan in 1990. Het zou onder meer gevolgen hebben voor de automissies in Nederland. Volgens het akkoord moeten die drastisch omlaag, maar de afgelopen jaren stegen ze alleen maar.
Gebruik naar rato
Daarom moet de Nederlandse automobilisten extra geprikkeld worden om zuiniger te gaan rijden, stellen de verenigingen. Autorijden moet volgens hen veel meer naar rato van het gebruik van de wagen worden belast. Daarmee komt een vorm van kilometerheffing in beeld, wat eerder politiek gevoelig lag. Exacte bedragen per kilometer noemt de alliantie dan ook niet.
Maar een nieuw belastingsysteem opzetten, kost algauw acht jaar. In de tussentijd moeten er veel meer nieuwe CO2-zuinige auto's over de Nederlandse wegen rijden. Dat zou de overheid via belastingen en ruimere subsidies moeten sturen.
Zo moeten aanschafsubsidies voor elektrische auto's voor particulieren het hele jaar door gelden, in plaats van een begrensd bedrag per jaar zoals nu. Daarnaast moeten subsidies en belastingvoordelen vooral voor goedkopere en kleinere stekkerauto's gelden, om zo ook een levendige tweedehandsmarkt voor elektrische voertuigen mogelijk te maken. ANP