Athleteshop verkoopt producten die niet leverbaar zijn
14-04-2018
•
leestijd 3 minuten
•
207 keer bekeken
•
Afgelopen 10 februari besteedde Kassa aandacht
aan de leveringsproblemen van webwinkel Athleteshop. Eigenaar en oud-langebaanschaatser Yuri Solinger verklaarde in de studio dat de problemen onder meer te maken hebben met de sterke groei die het bedrijf doormaakt. Hij beloofde beterschap, maar na de uitzending blijven de klachten bij Kassa, de Consumentenbond, Trustpilot.nl en Klacht.nl binnenkomen.
Klachten
Marja den Hartog bestelde in februari een vernevelaar die binnen een week geleverd zou worden. Maar de leverdatum werd keer op keer uitgesteld. Ze belde zelf met de leverancier van het product en die vertelde haar helemaal geen producten aan Athleteshop te leveren. De leverancier laat aan de redactie van Kassa weten dat Athleteshop al vóór de bestelling van Marja den Hartog wist dat het product niet geleverd zou worden. Toch werd het product wel in de webwinkel aanboden.
Brancheorganisatie
Er zijn meer producten die worden aangeboden maar niet leverbaar zijn, blijkt uit een gesprek met brancheorganisatie FGHS, de vereniging van fabrikanten en groothandelaren in sportbenodigdheden. De vereniging hoort van leden dat zij geen producten meer verkopen via Athleteshop, maar dat deze producten nog wel online staan. En dat is misleidend, volgens de FGHS. Eén leverancier laat ons weten dat het om honderden producten gaat die nog steeds in de webwinkel worden aangeboden, terwijl ze dus vanuit de leverancier niet geleverd gaan worden.
Reactie Athleteshop
In een reactie laat directeur Yuri Solinger weten dat het zijn streven is om producten die niet leverbaar zijn, zo snel mogelijk van de site te verwijderen. Ook probeert Athleteshop de levertijd zo nauwkeurig en eerlijk mogelijk aan te geven. “We hebben, mede dankzij Kassa en onze klanten, gezien dat er dingen fout zijn gegaan en er is ons alles aan gelegen om de fouten recht te zetten.”
Keurmerken
Athleteshop heeft twee keurmerken op de site staan. ‘Topwinkel’ van Beslist.nl en het logo van Q Shops. Beoordelingen kunnen klanten via Trusted Shops geven.
Na contact met de redactie van Kassa heeft Beslist.nl aan Athleteshop gevraagd het keurmerk ‘Topwinkel’ te verwijderen, omdat het een verouderd logo was. Q shops is naar aanleiding van de uitzending een onderzoek gestart. Het keurmerk is preventief verwijderd van Athleteshop. Trusted Shops liet weten dat Athleteshop alleen gebruikt maakt van de reviewmodule, maar dat bij controle het keurmerk ook op de site wordt gebruikt. Ook Trusted shops heeft de webwinkel gevraagd om het keurmerk te verwijderen.
Wetgeving
Volgens de Consumentenbond is het een oneerlijke handelspraktijk als een product met een bepaalde levertijd zoals ‘vandaag besteld, donderdag in huis’ wordt aangeboden terwijl het product niet leverbaar is. De webwinkel ontneemt hiermee de koper de mogelijkheid om een andere aankoopbeslissing te nemen.
Athleteshop mag producten aanbieden waarvan ze weten dat het op dit moment niet leverbaar is, mits ze er geen levertermijn aan verbinden én het product binnen 30 dagen geleverd wordt. Volgens de Consumentenbond heeft Athleteshop moreel gezien wel de verplichting om haar (potentiele) klanten zo goed en zorgvuldig mogelijk te informeren. Het zou dus netjes zijn als er bij producten die op dit moment niet leverbaar zijn, dit door Athleteshop wordt vermeld.
Kijk voor meer informatie op de
website van de Consumentenbond.
Heb je een klacht over Athleteshop, leg je klacht dan eerst bij Athleteshop neer. Komt er geen gepaste oplossing, laat dan je verhaal weten aan de
ACM
.