Welke supermarktapp is het fijnste om je boodschappenmandje in te vullen?
15-05-2017
•
leestijd 6 minuten
•
1750 keer bekeken
•
Boodschappen doen in de supermarkt is vandaag de dag steeds een beetje minder vanzelfsprekend. Het online bestellen en laten bezorgen of ophalen van je boodschappenmandje wint aan populariteit. Steeds meer supermarkten bieden de besteloptie ook aan in hun app. Er ontstaan zelfs supermarkten die volledig online actief zijn, zonder fysieke winkel, zoals Picnic. Hoe handig is het nou echt, boodschappen doen via een app? Kassa test er vier voor je: Jumbo, Albert Heijn, PLUS en Picnic.
JUMBO
De Jumbo app is voornamelijk gericht op boodschappen bestellen en producten of recepten vinden. Het overzicht van categorieën is duidelijk door de plaatjes en handig is dat aanbiedingen ook nog in een apart menu te vinden zijn. Zo kun je makkelijk op basis van de aanbiedingen boodschappen bestellen. Door de vele plaatjes ziet de app er gelikt uit, maar moet er veel gescrold worden om iets te vinden. Of je moet vaak klikken om van een product terug naar het overzicht te gaan. Ook zijn de pijltjes bij het toevoegen van boodschappen voor het aantal van het product vrij klein. Dit kan onhandig zijn voor gebruikers met dikke vingers of minder goed zicht.
Omdat je voordat je kunt bestellen al een account moet aanmaken waarbij jouw dichtstbijzijnde winkel wordt aangevinkt, hoef je dat achteraf niet meer in te vullen. Ook je adresgegevens en dergelijke hoeven bij het bestellen niet nogmaals ingevoerd te worden. Bestellen gaat daardoor snel en je uiteindelijke boodschappenlijstje is overzichtelijk en goed aan te passen. Ook het bezorgmoment is gemakkelijk en snel te kiezen. Handig is dat ook per bezorgmoment de (wisselende) bezorgkosten staan. Zo is het goedkoper om het midden op de dag te laten bezorgen en iets duurder rond etenstijd.
Positief is dat er geen minimaal bestelbedrag is om te kunnen bestellen. De bezorgkosten zijn vanaf de 6 euro. Daarbij komt nog wel het statiegeld voor de kratten waarin wordt bezorgd. Dit heeft bij Jumbo een tarief van 4 euro.
Voordeel:
- Productcategorieën zijn duidelijk aangegeven door afbeeldingen en ruimtelijke opmaak van app
Nadelen:
- Omslachtig toevoegen van boodschappen, vooral bij aanbiedingen
- Ondanks visuele opmaak zijn de menu’s klein aangegeven onderin, daardoor is het even zoeken
Het startmenu van Appie is minimalistisch, maar erg overzichtelijk. De belangrijkste afdelingen van de app: boodschappenlijstje, bonusaanbiedingen, producten en recepten zijn het meest prominent neergezet. Daarnaast zijn er bovenin icoontjes voor bijvoorbeeld het scannen van producten, het kiezen van een bezorgmoment of het kiezen van een pick-up point.
Het menu voor AH’s bonus-korting nodigt door de witte en duidelijke uitstraling uit om goed door de aanbiedingen te spitten. Toevoegen gaat hier hetzelfde als via de productcategorieën door op een plusje te drukken.
Het toevoegen van je boodschappen gaat dus gemakkelijk, maar iets van je lijst verwijderen gaat vrij omslachtig. Naast het plusje zit een minnetje, maar die is alleen werkzaam om aantallen aan te passen. Om boodschappen helemaal te schrappen moet je eerst naar je lijstje en het daar aanklikken en nogmaals op een kruisje klikken.
Wat Appie onderscheidt van de andere apps, zijn enkele sterke toevoegingen in de app. Zo is de receptenvinder duidelijk en deze kan met oneindig veel filters worden ingesteld. De boodschappen van recepten worden makkelijk toegevoegd. Ook duidelijk en aardig is de wijnvinder, waarin je door middel van mooi vormgegeven korte vragen kan laten bepalen welke wijn het beste past bij jouw maaltijd.
Het minimale bestelbedrag ligt bij de Albert Heijn het allerhoogst, er is namelijk een minimum van 70 euro. Daar komen nog bezorgkosten vanaf 5,95 euro bij. Het wordt niet duidelijk of daar ook nog statiegeld voor de kratten bijkomt.
Voordelen:
- Overzichtelijk en snel zoeken en producten toevoegen
- Nuttige toevoegingen en handige koppeling met recepten
Nadelen:
- Hoogste minimum bestelbedrag
- Schrappen boodschappen kan alleen in boodschappenlijstje
Het beginscherm van de app van Plus is kleurrijk en duidelijk, maar laat niet duidelijk zien waar je boodschappen kunt bestellen. Als grote hoofdmenu’s staan er de aanbiedingen, recepten op basis van de aanbiedingen en de knop naar je persoonlijke boodschappenlijstje. Pas daaronder zit er een kleine knop ‘verstopt’ naar de producten.
De categorieën staan in een lijst die niet heel overzichtelijk werkt en waar je veel door moet scrollen en klikken voordat je komt waar je wilt zijn. Je kunt daarentegen wel heel specifiek kiezen voor subcategorieën, zoals cola of borrelkazen en dergelijke. Maar als je niet precies weet wat je wilt kopen, kan dit juist onhandig zijn.
Het toevoegen, aanpassen of verwijderen van boodschappen gaat erg snel en fijn in deze app. Een groot plusje verandert als je erop klikt en er komt meteen een prullenbakje of minnetje naast te staan, waardoor je fouten meteen kan corrigeren. De overige pictogrammen zijn helaas wel klein. Dit zorgt ervoor dat niet altijd duidelijk is waar je moet klikken om bijvoorbeeld door te gaan naar bestellen.
Het kiezen van een bezorgmoment kan gemakkelijk en alle kosten worden ook duidelijk weergeven. Daarnaast krijgt de klant genoeg kansen om de boodschappenlijst nog aan te passen. Het minimale bestelbedrag bij Plus is 25 euro. De bezorgkosten zijn vergelijkbaar met de andere supermarkten, ook 6 euro.
De app van de nieuwe, volledig online boodschappendienst Picnic is fraai opgemaakt. Alle producten zijn voorzien van duidelijke plaatjes, die precies groot genoeg zijn om het niet storend groot of klein te ervaren. Omdat er geen fysieke winkels zijn, is de hele app gefocust op het bestellen van boodschappen. Je komt daarom meteen terecht bij de categorieën, waar je handig doorheen kan swipen.
Door de vele plaatjes en voorbeelden bij iedere subcategorie, is het soms wel even zoeken naar de juiste plek om het product te vinden dat je wilt toevoegen. Een voordeel is dat doordat Picnic rechtstreeks van leveranciers inkoopt, er low budget artikelen verkrijgbaar zijn die bij verschillende andere supermarkten te bestellen zijn. Maar ook producten van leveranciers die supermarkten vaak niet hebben, zijn vertegenwoordigd, zoals honing van een imker uit jouw regio.
Bij het toevoegen van boodschappen krijg je een melding zodra je iets koopt dat in de aanbieding is. Hierdoor wordt je geattendeerd op het feit dat als je bijvoorbeeld twee dezelfde producten koopt, je korting krijgt. Dit lijkt er voor te zorgen dat je nog meer korting uit je boodschappen haalt. Dit benadrukken ze door onderaan het lijstje nog eens duidelijk te laten zien welk bedrag je bespaart. Het instellen van het bezorgmoment gaat gemakkelijk.
Na het bestellen komen al die producten ook te staan in het menu Besteld. Hierdoor kun je producten die je vaker besteld snel terugvinden en opnieuw toevoegen. Het menu Nieuw – hier zie je wat er onlangs is toegevoegd aan het assortiment - kan handig zijn omdat Picnic nog een relatief nieuwe dienst is.
Een grote disclaimer bij Picnic is dat het momenteel alleen nog in het midden van Nederland actief is. Iedere maand komen er nieuwe plaatsen en regio’s bij, zoals nu Den Haag, maar de bezorgdienst is vooralsnog dus nog niet beschikbaar in heel Nederland. Nadeel is ook daarbij dat de dienst schijnbaar zo populair is, dat je bij het eerste gebruik van de app op een wachtlijst terechtkomt die zo’n 2 à 3 weken wachttijd kost, voordat je daadwerkelijk kan bestellen.
Het minimale bestelbedrag is 25 euro. Daar staat wel tegenover dat er geen bezorg- of servicekosten worden gerekend.
Voordelen:
- Automatische hulp om van meer voordeel te profiteren
Disclaimer: De apps zijn getest op gebruiksvriendelijkheid en de boodschappen zijn niet daadwerkelijk besteld. De bezorging is dus niet meegenomen in de beoordeling.