Wat te doen bij vreemde (buitenlandse) telefoontjes?
21-04-2017
•
leestijd 3 minuten
•
6191 keer bekeken
•
Wat kun je het beste doen als je last hebt van (buitenlandse) telefoontjes? De Fraudehelpdesk geeft 12 tips. De aard van deze telefoontjes verschilt nogal. De verhalen van melders lopen ook erg uiteen. Soms lijkt het te gaan om een Microsoftbeller, een oplichter die zich voordoet als medewerker van Microsoft. Wat de dubieuze beller ook wil, onthoud de volgende tips voor het geval jouw telefoon rinkelt en er een vreemd nummer in beeld staat:
1. Tenzij je vaak met het buitenland belt kun je een telefoontje vanaf een onbekend nummer uit het buitenland beter niet opnemen. Het kan gaan om zogeheten Wangiri-fraude, waarbij oplichters je telefoon eenmaal laten overgaan in de hoop dat je terugbelt (naar een duur nummer). Zeker als het begint met +44 70 is de kans groot dat je te maken hebt met een malafide partij. Overigens zijn telefoontjes die uit Nederland lijken te komen niet per definitie veilig. Het is namelijk eenvoudig om jouw nummer te verhullen en een willekeurig ander nummer te tonen in het scherm van degene die je belt.
2. Spreekt de beller Engels met een sterk Indiaas of Pakistaans accent? Dan is de kans groot dat het gaat om een Microsoftbeller. Die gebruiken de smoes dat er iets mis is met je computer. Simpel advies: ophangen!
3. Als je zegt dat je gaat ophangen, dan kan het gebeuren dat de beller een zielig verhaal afsteekt over verlies van zijn baan en de positie van zijn familie. Laat je niet van de wijs brengen en verbreek de verbinding.
4. Geef nooit de besturing over je computer uit handen. Download ook niet iets op verzoek van de beller, de kans is groot dat de oplichter van afstand je computer kan bedienen.
5. Laat je nooit onder druk zetten. Veel oplichters dwingen je snel iets te beslissen, waar je later spijt van krijgt. Een betrouwbare partij zal je altijd bedenktijd geven. Ook is er de mogelijkheid om schriftelijk informatie toegestuurd te krijgen.
6. Als er zogenaamd een postpakketje klaarligt en de beller vraagt allerlei persoonsgegevens, dan zal het ook om oplichters gaan. Dat je adres gevraagd wordt, is al onlogisch. Maar je geboortedatum, rekeningnummer en andere persoonsgegevens hebben ze écht niet nodig. Verbreek de verbinding.
7. Laat je niet verleiden om terug te bellen. De kans is groot dat je naar een zeer duur nummer belt. Ook alleen de telefoon laten overgaan is riskant. De kans bestaat dat er een bandje wordt afgespeeld met een kiestoon. De telefoonkosten beginnen dan al.
8. Als het om een investering gaat, controleer bij de bank of de Autoriteit Financiële Markten of de aanbieder bekend is. Als je een telefoontje krijgt met een aanbieding voor bijvoorbeeld een interessante belegging, geef aan dat je geen interesse hebt. Als je iets nodig hebt, zoek je dat zelf wel uit.
9. Betaal niet voor iets, omdat je dan een ‘gratis geschenk’ krijgt.
10. Bellers die zeggen dat ze wetshandhavers zijn die je helpen om ‘tegen betaling’ verloren geld terug te halen, zijn oplichters.
11. Op het moment dat wordt aangedrongen op het doorgeven van persoonlijke informatie, moeten alarmbellen gaan rinkelen. Wordt er gevraagd naar je bankrekeningnummer, creditcard of BSN-nummer, hang dan op. Andere opmerkingen die erop duiden dat je een oplichter aan de telefoon hebt zijn: je bent speciaal geselecteerd (voor deze aanbieding), je krijgt een mooi cadeau als je het product koopt, je bent een van de gelukkige winnaars of je hebt een prijs gewonnen in een buitenlandse loterij. Ook berucht zijn natuurlijk de telefoontjes van zogenaamde medewerkers van de bank. Trap er niet in.
12. Word je geconfronteerd met hoge telefoonkosten omdat je veel naar buitenland zou hebben gebeld, terwijl dat niet zo is? Doe dan aangifte bij de politie en ga in overleg met je provider. Providers gaan verschillend om met deze kwestie, maar je kunt altijd proberen bezwaar te maken en proberen je geld terug te krijgen.