Misschien is het je wel eens opgevallen. Er verschijnt een politieke advertentie in je Facebooktijdlijn of op een webpagina van een politieke partij waar je geneigd bent om op te stemmen. Of het onderwerp spreekt je aan, omdat je ook binnenkort met pensioen gaat, of binnenkort moeder wordt en dus met kinderopvang te maken gaat krijgen.
Persoonlijke data
Sinds een aantal jaar maken politieke partijen gebruik van persoonlijke data op social media en van het CBS. Door het verzamelen, analyseren en verrijken van digitale persoonsgegevens kan een digitaal profiel worden gemaakt van de kiezers van een partij. Dat helpt politieke partijen om hun potentiële kiezers beter te leren kennen en ze via sociale media te benaderen met steeds beter op hen afgestemde informatie. Met data is het mogelijk om burgers te benaderen op basis van gegevens die over ze bekend zijn, dit wordt ook wel micro-targeting genoemd
Gerichte campagneboodschappen
Burgers worden van gerichte en gekleurde informatie voorzien om ze te beïnvloeden in hun keuze voor een bepaald standpunt of een bepaalde politieke partij. Vaak ben je je als kiezer niet bewust van de herkomst van de informatie. Welke campagneboodschappen er allemaal verspreid worden speelt zich deels buiten de openbaarheid af.
Voordelen
Het voordeel is dat je als kiezer meer wordt aangesproken op mogelijk relevante standpunten van een partij. Je ziet vooral die dingen die op jouw leven van toepassing zijn. Als je studeert ben je vooral benieuwd wat een politieke partij voor plannen heeft ten aanzien van starters op de woningmarkt, en ben je nog niet zo bezig met de verhoogde AOW leeftijd.
Nadelen
Het nadeel is dat het politieke proces in verkiezingstijd zich niet in alle openbaarheid afspeelt. Het is daardoor moeilijk te controleren welke beloftes politici maken aan wie. Ook is het vaak niet duidelijk waarom jij een bepaalde boodschap ontvangt, oftewel in welke targetgroep je zit.
‘Authentieke advertenties’
Politieke partijen adverteren graag op Facebook. Er is door de gebruiker enorm veel data achtergelaten waardoor een partij zich goed kan richten tot een bepaalde groep, afgaande op interesses, samenstelling van het gezin of locatie. En dit kan heel nauwkeurig, zo laat het voorbeeld uit onze uitzending zien.
Een ander voordeel van Facebook is dat de advertentie heel authentiek overkomt. Facebook maakt namelijk geen onderscheid in de vormgeving van een nieuwsbericht of een advertentie.
Ga bewust om met data
Is micro-targeting effectief? Deze vorm van campagne voeren is nog jong, waardoor er niet veel betrouwbare onderzoekcijfers zijn. De vraag is wat wij als maatschappij van deze vorm van politiek bedrijven vinden. Het is belangrijk om je als kiezer bewust te zijn van hoe politieke partijen gebruik maken van de data die je achterlaat op internet. En dat Facebook bij uitstek een plek is waar veel data vergaard kan worden.