Is jouw mobieltje ook weleens kapot gegaan? Hoe vaak heb je hem laten repareren? Maar hoeveel reparatiepogingen moet je een winkel eigenlijk gunnen?
De wet zegt niets over het aantal reparaties. De wet zegt wel dat als een product te vroeg en buiten jouw schuld kapot is gegaan, de verkoper het probleem moet oplossen zonder kosten. Maar ook zonder ernstige overlast voor de koper.
Elke reparatie betekent natuurlijk overlast, zeker als dat nog een tweede keer moet gebeuren en zeker als je kapotte laptop weer moet worden opgestuurd. De verkoper kan die overlast beperken door je zolang een leenexemplaar te geven, zeker bij producten die je slecht kunt missen.
Het hangt dus een beetje van de situatie en het product af hoeveel reparaties je een verkoper moet gunnen voor je je geld terug kunt vragen. Bij een mobiele telefoon vond de geschillencommissie twee pogingen genoeg, maar bij een net gekochte auto zal je minder snel je geld terug kunnen vragen. Bovendien kan de garage de overlast makkelijk beperken door je zolang een leenauto aan te bieden.
Je kan aan de verkoper te kennen geven dat je inmiddels het aantal reparatiepogingen te veel vindt worden. Dit kan je zowel mondeling als per brief doen. Als het om een groot belang gaat kan je die brief zelfs aangetekend versturen. Meer informatie en voorbeeldbrieven kun je bij
Consuwijzer
vinden.
Heeft u zelf nog een vraag?
Stel hem in Vraag & Beantwoord!