Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Stichting De Ombudsman: Directeur Els Prins

20-04-2009
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
106 keer bekeken
  •  
stichting-de-ombudsman.jpg
Stichting De Ombudsman, is voortgekomen uit het tv-programma De ombudsman van de VARA. In 1978 is Stichting de Ombudsman losgekoppeld van de VARA, maar nog steeds toegankelijk voor iedereen. Stichting De Ombudsman is een landelijke onafhankelijke stichting en heeft een vaste staf van 35 medewerkers en 70 vrijwillige medewerkers door het hele land.
Sinds 2005 bestaat de stichting voor een deel dankzij donateurs, waarvoor exclusief diensten worden verricht. Stichting De Ombudsman is vooral sterk in het bundelen van binnenkomende klachten. Als er meerdere klachten binnenkomen over één onderwerp of organisatie, dan wordt er actie ondernomen. De stichting maakt bijvoorbeeld de klachten openbaar door er media-aandacht voor te vragen. Klagers kunnen een klacht indienen via de online klachtenportaal . Daarna ontvangen consumenten korte en bondige informatie over mogelijke stappen om zelf de klacht op te lossen. Deze dienst is gratis en voor iedereen toegankelijk. Deze klachten worden echter niet individueel behandeld. Wil de klager dat toch, dan moet de klager donateur worden en ontvangt hij of zij juridische ondersteuning tegen een gunstig tarief. De kosten voor donateurs variëren van 10 tot 75 euro. Stichting De Ombudsman behandelt de volgende juridische kwesties: Energie & Wonen, Geld & Bankzaken, Gezondheid & Zorg, Internet & Telefonie, Sociale zekerheid & (zorg)Verzekeringen, Speciaal onderwijs & Leerlingenvervoer, Koop & Garantie en Reizen & Verkeer.   •        Stichting De Ombudsman bestaat dankzij donateurs. U helpt deze donateurs, maar vraagt wel een klein bedrag voor de hulp?"Ja, donateurs hebben exclusief toegang tot al onze informatie op de website. Dus ook tot praktische tips. Komt u er daarmee niet uit, dan krijgt u individuele juridische ondersteuning. We werken met een eerste fase van persoonlijk advies, tips en voorbeeldbrieven. Blijkt persoonlijk advies niet genoeg dan kunnen ze extra ondersteuning krijgen in de tweede fase: bemiddeling of ondersteuning bij een juridische procedure. Zowel aan de eerste fase als tweede fase zijn kleine vergoedingen verbonden.”
•        Wat zijn die kosten?“We werken met vaste tarieven. Van tevoren wordt met de consument het tarief afgesproken. In de eerste fase variëren die kosten van 10 tot 25 euro. In de tweede fase is in het geval van letselschade het hoogste tarief 75 euro.”
•        Wat is precies de missie van Stichting De Ombudsman?“Stichting De Ombudsman heeft als missie het ondersteunen van met name de financieel minder draagkrachtigen in onze samenleving wanneer zij niet in staat zijn voor hun recht op te komen. Daarnaast voert De Ombudsman collectieve acties. Hiermee streven wij ernaar rechtsongelijkheid en maatschappelijk onwenselijke situaties structureel de wereld uit te helpen. Dat gebeurt dus onder meer door media-aandacht. We werken dan ook veel samen met de redacties van radio- en televisieprogramma’s.”   Telefonisch spreekuur
Tijdens een telefonisch spreekuur kan iedereen een vraag of probleem voorleggen aan een juridisch medewerker. Stichting De Ombudsman geeft dan iedereen eenmalig gratis advies, waarmee de klager verder kan. Gratis contact
Stichting De Ombudsman heeft het betaalnummer voor juridisch advies vervangen door een gratis telefoonnummer voor juridisch advies:
035 - 672 2 672.
Het telefoonnummer is open op werkdagen van 10.00 uur tot 12.00 uur.
Verdere informatie over Stichting De Ombudsman is te vinden op:
www.deombudsman.nl
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor