Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Rijtest: Volvo V60 Plug-in Hybrid

22-01-2014
  •  
leestijd 8 minuten
  •  
1460 keer bekeken
  •  
600x275_volvov60pih.jpg
Wie 'Volvo' zegt, komt met termen als 'veiligheid', 'leaseauto', 'voor de hele familie', 'zuinig' en 'Zweden'. Dat laatste is natuurlijk helemaal waar, maar ook de eerste vier kenmerken samen leiden naar één van de meest populaire leaseauto's van dit moment, namelijk de V60 Plug-in Hybrid. Kassa ging een week op pad om zich te wanen tussen alle vertegenwoordigers, maatpakken en karige tankstationbroodjes.
Om auto's te verkopen moet je als fabrikant er tegenwoordig voor zorgen dat je opvalt. Dat kan onder meer door een te gek ontwerp, een gunstige prijs, een ruim aanbod van modellen of zuinige motoren. Je kan ook kijken hoe je bestaande modellen die reeds een succesnummer zijn, nog beter kan maken. Verder kan je natuurlijk ook een compleet nieuwe weg inslaan. Dat deed Volvo al in 2009 toen het concern voor het eerst een volledig elektrische auto toonde op de North American International Auto Show in Detroit. Een jaar later werd er op de autobeurs van Parijs een doorontwikkeld exemplaar onthuld als de C30 DRIVe. Inmiddels kennen we die auto eigenlijk beter als de C30 Electric. Voor de volledig elektrische auto gebruikte Volvo de C30 als basis, want die was namelijk klein en licht. Licht was de auto na het plaatsen van het accupakket overigens niet meer met zijn gewicht van ruim 1600 kilo. Voor Volvo was de C30 Electric echt een proeftuin om nieuwe techniek, waaronder het gebruik van batterijen en een andere aandrijflijn, te testen. Daarom zijn er ook maar 250 exemplaren gebouwd.
Diesel plug-in hybride is primeur
Het merk zat natuurlijk niet stil, want toen eind 2011 de eerste C30 Electric werd afgeleverd, was negen maanden eerder een nieuw project getoond op de autobeurs van Genève. Het was de eerste keer dat een autofabrikant een plug-in hybride ontwikkelde waarbij de motor niet wordt aangedreven door benzine, maar door diesel. De diesel plug-in hybride was een heuse primeur! Dat was met name voor heel zakelijk rijdend Nederland ontzettend goed nieuws, want door de plug-in hybride constructie werd deze auto bijzonder gunstig in de bijtelling. Een lager verbruik door een zuinige aandrijving zorgt er immers voor dat je minder uitstoot en dus voor je leaseauto minder maandelijkse bijtelling hoeft af te tikken. Als de baas dan toch de leasekosten betaalt, dan is een bestelling zo geplaatst. Dat gebeurde ook massaal, want in september van 2012 meldde Volvo dat de 1000 beschikbare auto's voor modeljaar 2013 allemaal al verkocht waren. "Voor 2013 werd de productie opgeschroefd naar 6000 auto's, maar ook dat bleek niet genoeg. De vraag bleek veel groter dan het aanbod en dus worden er inmiddels 10.000 exemplaren per jaar gebouwd èn verkocht", aldus Johan Rasmusson, Senior Commercial Project Leader bij Volvo.
Hoe rijdt de V60 Plug-in Hybrid?
Vanaf het eerste moment dat je instapt in de V60 Plug-in Hybrid voel je je òf een vader met veel kinderen, òf een leaserijder die op weg is naar z'n volgende afspraak. Dat laatste merk je des te meer als je op de snelweg rijdt en ziet hoeveel mensen er nog meer in een V60 rijden. Het interessante dan is om te kijken hoeveel daarvan in een plug-in hybride variant rijden. Zoals Volvo zelf ook aangaf: "Het merendeel van de V60's die we nu verkopen zijn plug-in hybrides." Niet zo gek dus dat we op een ritje van de importeur in Beesd naar het Hilversumse Mediapark maar gestopt zijn met tellen. Op de snelweg is het een vlekkeloze rijervaring waarbij de auto goed en soepel meekomt met het verkeer en stabiel op de weg ligt. We kunnen ons goed voorstellen dat deze auto ook op de echt lange afstanden naar de wintersport, Zuid-Frankrijk of het Volvo-museum in Zweden bijzonder comfortabel vervoer biedt. Met hetzelfde gemak rij je ermee naar de supermarkt, de sportvereniging of de andere kant van het land. Door de plug-in hybride techniek kom je in ieder geval na vijftig elektrische kilometers niet stil te staan. Dat is echt enorm fijn. Rijden met een Volvo als deze brengt echter ook een zeker verwachtingspatroon qua veiligheid met zich mee. Je verwacht dat jou niks kan overkomen, 'want je zit in een Volvo'. Aan boord zit een hele berg veiligheidssystemen die je als bestuurder helpen voorkomen dat je een ongeluk krijgt. Een voorbeeld hiervan is het City Safety systeem. Dit systeem helpt de bestuurder om een aanrijding te voorkomen indien deze op lage snelheid rijdt. Dit systeem werkt via een sensor achter de achteruitkijkspiegel tot een snelheid van vijftig kilometer per uur binnen een afstand van zes tot acht meter. De uitwerking in de praktijk resulteerde er bij ons in dat de auto bij het naderen van een drempel op een parkeerterrein, waar we met een lage snelheid reden, ineens volledig tot stilstand kwam. Dat gebeurde nogmaals bij het naderen van een slagboom die vanzelf open gaat. Vervelend aangezien je op dat moment de riem in je bovenlichaam voelt 'snijden'.
Zuinig rijden
De V60 Plug-in Hybrid kan rijden in drie afstanden die te bedienen zijn op het centrale middenconsole bij de versnellingspook. De bestuurder kan kiezen uit de standen Pure, Hybrid en Power. De auto zal altijd starten in Hybrid. Hierin werken de elektromotor en de dieselmotor samen om het verbruik zo laag mogelijk te houden. In Pure rijdt de auto alleen op de batterijen en dus zonder enige uitstoot van giftige stoffen. Het is echter wel zo dat als je in Pure een flinke dosis gas geeft of op hogere snelheden gaat rijden, de dieselmotor wel zal bijspringen. Het bereik van de batterijen in Pure is zo'n vijftig kilometer. Dit is echter wel sterk afhankelijk van je eigen rijstijl en het gebruik van hulpmiddelen zoals klimaatcontrole. De derde stand is Power waarbij de auto alle techniek gebruikt voor de beste prestaties. Interessant om te vermelden is hierbij de werking van de aandrijving. De motoren kunnen alle vier de wielen aandrijven, afhankelijk van de modus waarin de auto rijdt. Zo zal de elektromotor in Pure de achterwielen aandrijven. In Hybrid worden de voorwielen aangedreven door de dieselmotor. Beide assen kunnen dus onafhankelijk van elkaar werken. Mocht je beide aandrijflijnen gaan combineren, bijvoorbeeld als je vanuit Pure het rechter pedaal flink intrapt, dan kan je dus gebruik maken van vierwielaandrijving. Er is echter ook een AWD-knop (all wheel drive) op het dashboard voor vierwielaandrijving die je kan gebruiken bij bijvoorbeeld gladheid om meer grip te hebben.
Opladen met de V60
Je kan de auto heel makkelijk opladen door gebruik te maken van de bijgeleverde laadkabels. Dat kan bij een publiek laadpunt, het stopcontact achter je keukenraam of een eigen laadpunt op je eigen oprit. Steeds meer eigenaren kiezen voor dat laatste zodat ze thuis de auto kunnen opladen en naar het werk kunnen rijden op puur de batterijen. Het imago van deze auto is natuurlijk wel dat leaserijders er veel meer kilometers op een dag mee maken dan die vijftig die je elektrisch kan rijden. Zij zullen dus met name op de dieselmotor rijden. Jammer is dat. Je kan de V60 ook nog op een andere manier opladen. Via een regeneratief remsysteem sla je verloren remenergie op als je het gas loslaat of afremt. Je ziet dan op het dashboard voor je dat er wat belletjes zich opdoen bij je actieradius. De belletjes tonen aan dat er wat gebeurt, maar wij hebben nooit gezien dat er iets bijgeladen is. Daar moet je eigenlijk een beetje op vertrouwen, want Volvo heeft er voor gekozen om de actieradius te tonen in treden van vijf kilometer. Je zal nooit heel snel vijf kilometer bijladen via het regeneratief remmen, daarom zie je dus ook weinig terug hoeveel je wèl gewonnen hebt. Het zou wat dat betreft ook veel beter zijn om in treden van één kilometer te werken aangezien de kans op 'iets zien van de teruggewonnen remenergie' dan groter is.
Exterieur & interieur
Een leek zal de V60 Plug-in Hybrid niet snel onderscheiden van een gewone V60. Als je enigszins geïnteresseerd bent in dit soort auto's dan kun je wel zien dat dit geen gewone V60 is. Kijk maar naar de badge aan de zijkant waarom het type nogmaals aangeduid wordt. Ook aan de achterkant op de strip onderaan de klep van de kofferbak vinden we de letters 'PLUG-IN HYBRID'. Linksvoor aan de kant van de bestuurder zit een extra tankklep voor de laadkabel. Hier kan je de laadkabel inpluggen om de auto te voorzien van stroom. Van binnen is de V60 Plug-in Hybrid ongekend luxe met lederen stoelen en voldoende opbergruimte. Ook achterin is het goed toeven en hebben de kinderen (en volwassenen) meer dan voldoende ruimte om een lange autorit naar Zuid-Frankrijk, of in dit geval Zweden, door te komen. Het volledig digitale display zorgt ervoor dat de bestuurder van alles af kan lezen wat betreft snelheid, actieradius, hoeveel diesel er nog in de tank zit en wanneer je de volgende afslag moet nemen volgens de navigatie.
Specificaties
In het vooronder van deze witte Zweed ligt een D6-motor, oftewel een 2,4 liter twin turbo vijf cilinder in lijn. Die produceert maximaal 215 pk bij 4000 toeren per minuut en brengt dat op de weg met een automatische versnellingsbak met zes verzetten. Daarnaast ligt achterin een elektromotor die gevoed wordt door een lithium-ion accupakket dat 11,2 kWh produceert. Dat levert 68 pk piekvermogen op. Qua koppel hebben we het dan over 200 Newtonmeter voor de elektromotor en 440 Newtonmeter voor de dieselmotor. In de Power-modus zit je binnen 6,1 seconden op honderd kilometer per uur, in Pure zal dat wat langer duren. De topsnelheid in Pure ligt op 125 kilometer per uur, daarna zal de auto automatisch overschakelen naar Hybrid. In die stand kan je lekker doorrijden naar een topsnelheid van 230 kilometer per uur. Volvo heeft de V60 voorzien van een brandstoftank van 45 liter. Daarmee heb je een actieradius van 900 kilometer, mits je ook de accu's volledig volgeladen hebt en netjes rijdt.
Wat kost hij?
Dat de auto niet aan te slepen is heeft niet alleen te maken met de bijtellingscategorie, maar ook met de relatief gunstige prijs die Volvo vraagt, ten opzichte van een normale V60. Hij staat in de showroom voor €63.995. Als je daar een reguliere V60 met een D5-diesel in een vergelijkbare configuratie tegenover zet, dan is het prijsverschil zo'n €12.000. Als je als consument zijnde kijkt naar deze bedragen, dan ben je dus duurder uit met de plug-in hybride als je niet gaat rijden zoals je met zo'n auto hoort te rijden. De zakelijke rijder zal in de loop der jaren echter flink besparen door het weglaten van de wegenbelasting (je uitstoot is minder dan 50 gram CO2 per kilometer) en de lage bijtelling. Daarmee bespaar je honderden euro's per maand.
Conclusie
De V60 Plug-in Hybrid is een prima auto. Volvo laat zien dat samenwerking met een energieleverancier leidt tot schonere auto's. De combinatie van een dieselmotor met een alternatieve aandrijflijn is revolutionair en Volvo geeft hiermee de voorzet voor andere autofabrikanten om ook met plug-in hybrides op basis van dieselmotoren te komen. Deze auto is heerlijk comfortabel om niet alleen korte, maar ook lange ritten mee te maken. Dat dat ook nog eens extra zuinig gebeurt is een bijkomend voordeel. Een ander voordeel is natuurlijk dat je volledig emissievrij kan rijden. De meeste Nederlanders rijden gelukkig niet meer dan vijftig kilometer per dag en daarvoor is deze auto meer dan geschikt.
Lees hier meer autonieuws in onze rubriek over duurzaam vervoer.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!