Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Rijtest: Mitsubishi Outlander PHEV

03-03-2014
  •  
leestijd 8 minuten
  •  
8307 keer bekeken
  •  
25
Ruim tienduizend enthousiastelingen kochten vorig jaar de Mitsubishi Outlander PHEV. Dat deden ze zonder de auto ook maar één meter gereden te hebben en het merendeel had de auto ook nog nooit in het echt gezien. Toch ging men tot aanschaf over. Was iedereen gek geworden? Dat zochten wij uit.
Het Japanse Mitsubishi Motors bracht de allereerste Outlander al in 2001 op de markt onder de naam Airtrek. De compacte SUV heeft nog heel lang die naam aangehouden tot men pas in 2005 met een facelift ook de naam vernieuwde naar Outlander. Toch heeft Mitsubishi de Airtrek in 2005 niet helemaal uit het zicht verloren, want hij is zelfs nog een aantal jaar in productie gebleven. De facelift in 2005 zorgde voor een hoop vernieuwing, zowel aan de buitenkant als onder de motorkap. Vooral in Japan zorgde de Outlander voor een enorm verkoopsucces. De SUV was daar tussen oktober 2005 en maart 2006 de meest verkochte auto. De verkopen gingen wereldwijd zelfs zo goed dat men de productie van Outlander voor de Europese markt van Japan naar Nederland moest verhuizen. Zo werd de Outlander de vierde Mitsubishi die in Born bij NedCar het levenslicht zag. Tegelijkertijd werd daar ook de Colt geproduceerd en in de voorgaande jaren was dit de plek waar de Space Star (wie kent dat busje niet?) de Carisma van de band rolden.
Plug-in hybride
Twee jaar geleden op de autobeurs van Genève werd de nieuwe Outlander, de derde generatie, getoond aan het publiek. Pas in september werd het productiemodel voor de Europese markt onthuld. De Japanners hadden natuurlijk al aardig wat ervaring opgedaan met de volledig elektrische i-MiEV als het gaat om de elektrische aandrijving en het gebruik van batterijen in de auto. Dat er gekozen is om een plug-in hybride variant van de Outlander te introduceren is dan ook niet heel gek. Dat gebeurde op de beurs van Genève in 2013. In juli begon men de auto te verkopen in Nederland en dat zorgde voor een explosie aan bestellingen. Dat had natuurlijk alles te maken met het gunstige bijtellingsniveau van de Outlander PHEV . Iedereen die de auto voor 2014 had besteld en een 'slot' had kunnen bemachtigen, zou er nog zeker vijf jaar zonder bijtelling mee kunnen rijden. Dat is dus nul procent en dat merk je elke maand weer in je portemonnee. Mitsubishi leverde in de periode oktober, november en december zo'n tienduizend exemplaren af, in Nederland alleen al. Niemand had de auto ooit gereden.
Hoe rijdt de Outlander PHEV?
Om antwoord te geven op de vraag of men gek is geworden kunnen we rustig 'ja' antwoorden, maar dan wel op een positieve manier. De meeste mensen zullen eerst een proefrit maken voordat ze een nieuwe, of tweedehands, auto kopen. De Outlander PHEV moest voor de meesten vooral voor 1 januari 2014 binnen (of besteld) zijn om nog te kunnen profiteren van de gunstige bijtelling van 0%. Doordat de Outlander PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) een SUV is, weliswaar van compact formaat, voel je je een koning op de weg. Door de hoge zitting heb je een riant zicht. Dat is fijn, want de Outlander voelt als een grote auto en dat is het natuurlijk ook. Het rijgedrag is netjes, voelt veilig en de stille omgeving is rustgevend. Verwacht niet al te veel sportiviteit in deze grote auto, want daar is hij in principe niet voor gebouwd.
Zuinig rijden
Je kan met de Outlander in drie verschillende standen rijden: EV Drive, Series Hybrid en Parallel Hybrid. In tegenstelling tot andere plug-in hybrides kun je dat niet zelf instellen. De auto bepaalt zelf wat de beste rijstand is. Er wordt automatisch gekeken naar hoe vol de batterijen nog zijn en hoe je rijdt. In EV Drive wordt er alleen gereden op de batterijen. Je kan dan maximaal 125 kilometer per uur rijden. Daarboven springt de benzinemotor bij. In Series Hybrid wordt de auto elektrisch aangedreven en ondersteunt de benzinemotor. De generator wordt aangedreven door de benzinemotor waardoor stroom wordt opgewerkt bij een lage capaciteit van de batterijen. De aandrijving is nog steeds elektrisch in deze stand. Parallel Hybrid is een stand waarbij de auto in z'n geheel op de benzinemotor loopt voor de beste prestaties. Dit vindt altijd plaats bij snelheden boven de 125 kilometer per uur. De elektromotoren ondersteunen in dit geval de benzinemotor bij de aandrijving.
Opladen met de Outlander
Niet alleen bij een laadpaal kan je de Outlander opladen, maar ook onderweg. Via de Charge-knop onder de versnellingspook kan je niet alleen onderweg, maar ook als je geparkeerd staat, de batterijen opladen. De benzinemotor maakt dan wel meer toeren en dit kost je zo'n drie liter benzine. Stel dat een liter benzine €1,65 kost en het laden van vijftig kilometer bij een laadpaal nog geen €3,00, dan is de rekensom snel gemaakt. De Outlander zal overigens altijd eerst de batterijen legen, ook als je op de snelweg rijdt. Mocht je dat niet willen, dan kan je via de Save-knop er ook voor kiezen om je volle accu's te bewaren tot je in een stedelijke omgeving bent. Natuurlijk kan je de Outlander laden bij elke publieke laadpaal, of laadpunt bij je thuis of op het werk. Daarnaast is dit één van de weinige auto's waarmee je ook kan snelladen. Wat een uitvinding is dat zeg! Dat die optie niet op een auto als de Opel Ampera of de Chevrolet Volt zit vonden we behoorlijk jammer. Snelladers zijn reuze handig om onderweg langs de snelweg je auto binnen een half uur voor 80% vol te gooien. In de praktijk komt dat neer op zo'n veertig kilometer per laadbeurt. Bij een publiek laadpunt waar je met zestien ampère laadt doe je daar zo'n drie uur over. Snelladen is natuurlijk wel een stuk duurder, niet alleen voor een leverancier om te installeren langs de snelweg, maar vooral ook voor de gebruiker. Bij de meeste producenten van laadpassen betaal je een vast bedrag per laadbeurt plus de kosten voor de afgenomen stroom. Bij een 'gewoon' laadpunt betaal je die toeslag niet.
Wat hebben wij gereden?
In de week dat wij de Outlander PHEV reden hebben we 472,1 kilometer afgelegd. Via het display in het middenconsole (en op je dashboard) kan je precies zien hoeveel kilometer je nog kan rijden op de batterijen, wat je actieradius (gecombineerd) is en wat je verbruik (op de benzinemotor) is. Daar komen we meteen bij een nadeel van de Outlander. Het verbruik van de batterijen wordt keurig getoond via allerlei informatieve schermen. Het verbruik van de benzinemotor wordt ook netjes getoond, maar dit betreft alleen de laatste rit. Waarom wordt er niet getoond wat je gecombineerde verbruik is? Alleen via een ingewikkelde berekening kan je daar achter komen. Jammer, want op die manier kan je niet simpel de meters resetten om na een week op een overzichtelijke manier zien wat je verbruik is. Dit is wat ons betreft dan ook een verbeterpunt voor Mitsubishi. Maak het voor de consument zo makkelijk mogelijk om te zien wat men verbruikt. Uiteindelijk hebben we die berekening wel gemaakt en kwamen we op één op 18,83. Omgerekend is dat 5,3 liter op honderd kilometer. Voor een auto die bijna 1900 kilo weegt valt ons dat reuze mee. Wij hebben natuurlijk zoveel mogelijk gebruik proberen te maken van laadpalen en snelladers. Dat was niet overal mogelijk, mede door technische problemen met laadpalen. Ga je nog meer focussen op elektrisch rijden, dan is dat zonder meer omlaag te krijgen.
Exterieur & interieur
In tegenstelling tot de vorige Outlander is de derde generatie er enorm op vooruit gegaan. De styling is strakker en de lijnen zijn veel mooier vergeleken met de vorige Outlander. Als je een standaard Outlander naast deze PHEV zet, dan zijn er wel een aantal verschillen merkbaar aan de binnenkant. Deze PHEV is van binnen ongelofelijk ruim, ondanks een verhoogde bagagevloer van negentien millimeter hoger om de oplader te herbergen. Met 463 liter kun je hier heel wat IKEA-aankopen en kratten bier in kwijt. Door de plaatsing van de brandstoftank zitten de passagiers achterin drie centimeter hoger met hun voeten. De bodemvrijheid is 2,5 centimeter lager bij de PHEV. Dit komt door de plaatsing van het accupakket. Beenruimte heb je meer dan genoeg. Het stuur is overzichtelijk en via de flippers achter het stuur stel je in hoeveel de auto moet afremmen als je het gas loslaat. Reuze handig dat je op die manier de mate van regeneratie zelf kan bepalen. Het middenconsole biedt plek aan een scherm waarmee je van alles in kan stellen. Doordat dit systeem ook in reguliere Outlanders te vinden is, is er geen knop voor EV-informatie. Die informatie zit verstopt onder de knop 'Map' en dan kun je drukken op 'EV'. Het scheelt natuurlijk een berg geld aan ontwikkelingskosten, maar wij hadden toch erg graag een knopje met 'EV' gezien op het middenconsole. Dat is een stuk gebruiksvriendelijker. Niemand zal informatie over de aandrijving zoeken bij de plattegrond voor het navigatiesysteem.
Specificaties
Voor de verbrandingsmotor is gekozen voor een twee liter DOHC MIVEC motor met vier cilinders. De motor produceert 121 pk en 190 Newtonmeter koppel. De Outlander is uitgerust met een elektromotor voor èn achter en daarmee is hij dus vierwielaangedreven. Beide elektromotoren genereren 60 kW vermogen. Voor levert deze 137 Newtonmeter koppel, achter 195 Newtonmeter. Het lithium-ion accupakket van 12kWh kan je opladen in drie uur bij zestien ampère of in vijf uur op tien ampère. De 0-100 kilometer per uur doe je in elf seconden. De motor draait maximaal 4800 toeren bij 170 kilometer per uur. In de EV Drive mode is een topsnelheid van 125 kilometer per uur haalbaar, daarna schakelt de auto automatisch over naar een hybride mode.
Wat kost hij?
De prijs van deze SUV hangt af van de uitrusting. Prijzen voor de Outlander PHEV beginnen bij €39.990 en lopen op tot €51.990 voor de meest luxueuze uitvoering. Zou je daar een vergelijkbare uitvoering van een standaard Outlander tegenover zetten, dan kom je op een prijsverschil van €10.500 (Instyle+ uitvoering van beide modellen).
Conclusie
Zoek je een plug-in hybride die voor z'n formaat gunstig in het verbruik is en ook qua fiscale bijtelling zorgt voor een glimlach in de portemonnee? Dan kunnen we de Outlander PHEV zeker aanraden. Ook als je graag met de caravan naar warme oorden trekt in de zomer, want deze auto mag gewoon 1500 kilo trekken. Vergeleken met andere plug-in hybrides, in hetzelfde prijssegment, krijg je ongelooflijk veel waar voor je geld met deze Outlander PHEV.
Lees hier meer autonieuws in onze rubriek over duurzaam vervoer.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!