Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Rechter verlaagt dwangsom Pretium

12-05-2011
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
pretium_telecom_01.jpeg
In 2009 legde de Consumentenautoriteit Pretium Telecom een dwangsom op van € 87.000,-. Volgens de waakhond (Consumentenautoriteit) maakte Pretium bij het telefonisch werven van nieuwe klanten niet duidelijk (aan zijn klanten) wie er precies waarvoor belde. Maar er was ook onduidelijkheid over het abonnement zelf zoals de opzegtermijn, waardoor Pretium (de nodige) verwarring (bij de (zijn) net verworven klanten) veroorzaakte. Ook Kassa kreeg vele klachten binnen over de handelwijze deze telecomprovider.
Beroep
Pretium is gelijk in beroep gegaan tegen de dwangsom van de Consumentenautoriteit. Op 4 mei heeft (de meervoudige kamer van) de rechtbank (Rotterdam) over deze zaak uitspraak gedaan . In die uitspraak valt te lezen dat de rechtbank of rechters (rechter) de dwangsom heeft vernietigd, maar Pretium wel een nieuwe dwangsom van € 57.960 heeft opgelegd. Dwangsom gedeeltelijk terecht
De rechters hebben de Consumentenautoriteit voor het grootste gedeelte of op essentiële punten (gedeeltelijk) gelijk gegeven. Bij telemarketing is de aanbieder immers wettelijk verplicht om het volgende voldoende helder te maken, wil er sprake zijn van een geldige overeenstemming (tot stand kunnen komen): de identiteit van de beller, het commerciële oogmerk van het gesprek (bv het verkopen van een abonnement), wat het aanbod precies inhoudt, welke consequenties daaraan verbonden (bv het vastzitten aan een dienst waarvoor betaald moet worden) en wat de belangrijkste kenmerken van het aanbod zijn (bv de bedenktijd, de kosten ed). Ook de rechters vinden dat dit op de meeste punten onvoldoende is gebeurd door Pretium en geven daarin de Consumentenautoriteit gelijk. De toezichthouder is dan ook tevreden met deze uitspraak. Bedenktijd
De Consumentenautoriteit had Pretium ook een dwangsom opgelegd vanwege de bedenktijd die de nieuw verworven klanten kregen. Maar de Opta heeft in 2007 naar alle telecomproviders een brief gestuurd waarin van vijf dagen bedenktijd uit werd gegaan, in plaats van de voorgeschreven zeven dagen. Hierdoor geeft de rechtbank Pretium gelijk dat zij indertijd vijf dagen bedenktijd hebben aangehouden. Dwangsom verlaagd
De dwangsom is verder met 25 procent verlaagd door deze rechtbank, vanwege het eerder onrechtmatig verschijnen van de Consumentenautoriteit in een tv-uitzending van Kassa over Pretium in 2007. Pretium heeft daar in toen een zaak over aangespannen die het bedrijf gewonnen heeft. De voorzieningenrechter vond de uitlatingen van (een medewerker van) de waakhond in Kassa onrechtmatig, mede omdat het onderzoek naar de verkooppraktijken van Pretium op dat moment nog niet was afgerond.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!