De Rabobank komt klanten die jarenlang teveel premie hebben betaald voor hun overlijdensrisicoverzekering tegemoet door een geldbedrag uit coulance uit te keren. Ook financieel dienstverlener Anac uit Eindhoven bood een klant zo’n coulance-regeling aan. Het gaat om mensen die jarenlang teveel premie hebben betaald omdat ze niet zijn gewaarschuwd voor stevige premiedalingen. Adviseurs zijn dat wettelijk verplicht. [LEES VERDER ONDER DE VIDEO]
LEES DE UPDATE MEI 2020:
Commissie van Beroep: financieel adviseur hoeft consument niet op algemene premiedaling te wijzen
Anac en de Rabobank zijn voor zover bekend de eerste financieel dienstverleners die uit coulance een geldbedrag uitkeren aan klanten die hierop een beroep doen naar aanleiding van de Kifid-uitspraak van deze zomer. De klant die deze procedure aanspande, ontvangt 3200 euro aan te veel betaalde premie voor zijn overlijdensrisicoverzekering terug, omdat zijn adviseur hem niet had geïnformeerd over tussentijdse premiedalingen.
Kassa besteedde twee uitzendingen aan deze uitspraak. Hierna verscheen een voorbeeldbrief van financieel advocaat Harm Jan Tulp op de website van Kassa waarmee mensen een verzoek om premie-restitutie kunnen doen. Veel adviseurs blijken het klanten bijzonder lastig te maken en gaan niet zonder meer akkoord met hun verzoek.
Zo moet een klant van de SNS-bank zelf aantonen dat die in het verleden een polis tegen een lagere premie had kunnen afsluiten. Independer zegt geen zorgplicht te hebben en de Hypotheker wijst het verzoek van een klant af omdat geen nazorg afgesproken zou zijn. ,,Onzin”, zegt Tulp. ,,Die verplichting volgt gewoon uit de wet.”
Volgens Jurjen Oosterbaan van Bureau Dienstverlening Financiële Ondernemingen heeft de opstelling van de adviseurs er ook mee te maken dat hun beroepsaansprakelijkheidsverzekering onvoldoende dekking geeft. ,,Daardoor hebben zij er belang bij om de boot af te houden”, aldus Oosterbaan. ,,Het zou goed zijn als er een branche brede oplossing komt. De Autoriteit Financiële Markten zou zich hierover moeten uitspreken.”
Zowel de Rabobank als Anac benadrukken opvallend genoeg dat het om een coulance-uitkering gaat in het kader van hun algemene klachten-management. Volgens advocaat financieel recht Harm Jan Tulp doen zij dit om de beeldvorming te sturen en precedentwerking in de rechtspraak te voorkomen.
Uit een recente enquête van Kassa bleek dat maar liefst 78 procent van de consumenten nooit meer wat zijn adviseur heeft gehoord na het afsluiten van een financieel product. Het overgrote merendeel van klanten met een overlijdensrisicoverzekering is bovendien niet geïnformeerd over de enorme premiedalingen van hun overlijdensrisicoverzekering (orv) en de mogelijkheid om te besparen door over te sluiten. Sinds 2002 zijn die gedaald met maar liefst 60 procent.
Vanavond meer aandacht voor compensatie voor verzekerden met een te dure overlijdensrisicopolis in de uitzending om 19:05 uur.
Meer over:
dossier: overlijdensrisicoverzekeringMeld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!