Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Ook SNS Bank betaalt klanten deel overlijdensrisicoverzekering terug

18-05-2019
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
104 keer bekeken
  •  
sns 930x520

In navolging van de Rabobank komt nu ook SNS Bank klanten tegemoet die jarenlang te veel premie hebben betaald voor hun overlijdensrisicoverzekering, door een geldbedrag uit coulance uit te keren. Van Breda Risk en Benefits bood een vasthoudende klant uiteindelijk eveneens een regeling aan. Eerder keerde financieel dienstverlener Anac een dergelijke compensatie uit.

LEES DE UPDATE MEI 2020:

Commissie van Beroep: financieel adviseur hoeft consument niet op algemene premiedaling te wijzen

Volgens de SNS Bank gaat het vooralsnog om enkele tientallen klanten die een verzoek om premierestitutie hebben ingediend naar aanleiding van de Kifid-uitspraak van deze zomer. De Rabobank wil geen aantallen noemen. Veel mensen maakten hierbij gebruik van de voorbeeldbrief op onze site die werd opgesteld door financieel advocaat Harm Jan Tulp. Die refereert aan de Kifid-uitspraak waarbij een klant 3.200 euro aan te veel betaalde premie terugkreeg, omdat zijn adviseur hem niet had geïnformeerd over tussentijdse premiedalingen. [tekst gaat verder onder de video]

Reacties stromen binnen bij Kassa

Zowel de Rabobank als SNS Bank geven aan dat geen sprake is van een algemene coulanceregeling die automatisch een compensatie uitkeert. Klanten moeten hier zelf achteraan en dat gaat niet zonder slag of stoot, blijkt uit reacties die bij Kassa blijven binnen stromen.

Een klant van SNS Bank laat Kassa weten maandenlang bezig te zijn geweest om voor compensatie in aanmerking te komen. Pas toen hij een klacht indiende bij het Kifid, kwam SNS Bank ineens over de brug met een aanbod van 6000 euro. GeldXpert laat een klant die een klacht indiende bij het Kifid al bij voorbaat weten deze uitspraak niet als bindend te aanvaarden en dreigt met een tegenclaim voor juridische kosten bij een eventuele gang naar de rechter.

ING laat een klant opvallend genoeg weten dat de Kifid-uitspraak op haar geen betrekking heeft, omdat zij anders dan de casus uit de procedure voor slechts één verzekeraar bemiddelt. "Dat is opmerkelijk want Rabobank bemiddelt voor Interpolis en SNS Bank voor Reaal en die bieden klanten wel een regeling aan", aldus Harm Jan Tulp. "De nazorgverplichting geldt zowel voor adviseurs die voor één als voor meerdere aanbieders bemiddelen."

> Sinds 2002 zijn de premies van overlijdensrisicoverzekeringen met 60 procent gedaald. Kun jij veel geld besparen door over te stappen en heeft je adviseur je daar niet op gewezen? Dan kun je hem verzoeken om een premieteruggave op basis van deze uitspraak van het Kifid. Gaat hij daar niet op in en meen jij desalniettemin recht te maken op een teruggave van de premie? Download de voorbeeldbrief en vraag ook teveel betaalde overlijdensrisicopremie terug. Laat Kassa vooral weten hoe je adviseur reageert en mail ons: kassa@bnnvara.nl <

Consumentenbond: Laakbare adviseurs

De Consumentenbond vindt de reacties van financieel adviseurs laakbaar en roept de sector op zijn verantwoordelijkheid te nemen. "Als blijkt dat iemand te veel premie heeft betaald en al veel eerder had kunnen besparen dan moet je dat geld terug betalen en daar niet moeilijk over doen", aldus woordvoerder Joyce Donat.

Consumenten vaak niet geïnformeerd

Uit een recente Kassa-enquête bleek dat maar liefst 78 procent van de consumenten nooit meer wat zijn adviseur heeft gehoord na het afsluiten van een financieel product. Het overgrote merendeel van klanten met een overlijdensrisicoverzekering is bovendien niet geïnformeerd over de enorme premiedalingen en de mogelijkheid om te besparen door over te sluiten. Sinds 2002 zijn die gedaald met maar liefst 60 procent. Daarmee voldoen adviseurs volgens Tulp niet aan hun zorgplicht zoals omschreven in artikel 4:20 en 4:21 van de Wft.

GeldXpert zegt in afwachting te zijn van de Kifid-uitspraak die een van haar klanten aanspande. Ze zal die uitspraak niet zonder meer accepteren en sluit een gang naar de rechter om meer duidelijkheid te krijgen over de zorgplicht van adviseurs niet uit.

ING blijft van mening dat de uitspraak van het Kifid niet zonder meer toepasbaar is op overlijdensrisicoverzekeringen die destijds via Postbank N.V. zijn verkocht.

Reacties

Lees hier de volledige reacties van GeldXpert , ING , Rabobank en SNS Bank .

Bekijk alle info in Kassa's Dossier Overlijdensrisicoverzekering

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor