Staat het woord 'uitstelgedrag' je op het lijf geschreven? Ben je best wel vergeetachtig? En raak je in paniek als je je sleutels, pinpas of telefoon weer eens niet kan vinden? Met deze 7 handige tips zie jij door de bomen het bos weer.
1. Doe alles stap voor stap
Voel jij je ook weleens overweldigd door alles wat er in je leven allemaal gelijktijdig lijkt te gebeuren? Neem dan deze tip ter harte. Het is beter om dingen met de één-voor-éénmentaliteit af te werken in plaats van dat je alle ballen tegelijkertijd in de lucht probeert te houden. Dat betekent niet dat je niet met meerdere projecten over een bepaalde periode bezig kunt zijn, maar wel dat je aan één taak per keer moet werken.
Uit deze tip stroomt ook gelijk het advies: stop met multitasken. Begin pas met een volgende taak als je de eerste af hebt. Als je het niet afmaakt, heb je ergens weer een los eindje liggen. En onbewust zorgt dit voor chaos in je hoofd.
2. Werk je taken van beneden naar boven af
Of het nou gaat om je mailbox, papierstapel of een andere fysieke stapel: werk het van onderen af. Ook hier gaat de één-voor-éénmentaliteit op: pak iets op en handel het af.
3. Verdeel je taken in hapklare brokken
Door je werken, taken en projecten in kleine, behapbare brokken op te delen, maak je een taak behapbaar voor jezelf. Zo kun je de kleinere taken één voor één afwerken en zie je beter waar je moet beginnen bij een groot project. Op die manier maak je uiteindelijk die grote taak ook wat werkbaarder.
4. Maak een planning
Als je elke dag op een ander tijdstip uit bed komt, eet en sport, kan dat je leven chaotischer maken dan nodig is. Wie een planning aanhoudt, zelfs al gaat het om het tijdstip voor je eerste kopje koffie of om het naar bed gaan, creëert een vast ritme en routine. Het voordeel van zo’n routine is dat je makkelijk kunt nagaan of je iets al hebt gedaan die dag. Dat bespaart je veel tijd, gedoe en chaos. In ruil daarvoor krijg je meer structuur en rust. Ook in het weekend is het handig om dit ritme aan te houden.
Daarnaast is een planning handig doordat je onbewust ook stilstaat bij wat je wilt bereiken. Het is goed om elke week een moment te pakken om te kijken naar de planning van de aankomende week. Zo creëer je meer duidelijkheid voor jezelf en kun je makkelijker vooruitkomen.
5. Creëer rust in je huis
Het is geen slecht idee om je innerlijke Marie Kondo (een Japanse opruimgoeroe) aan het opruimen te zetten. Minder spullen in je huis zorgt voor meer rust in je hoofd. Daarnaast zorgt een opgeruimde werk- en leefomgeving voor minder afleiding. Creëer een omgeving waarin je rustig bezig kunt zijn met één ding. Kom je thuis? Gooi dan niet je sleutels zomaar ergens neer, maar geef ze een vaste plek. Dat maakt het een stuk makkelijker om de volgende keer dat je iets zoekt het weer te vinden. Dat scheelt je zowel tijd als stress.
Rust in je huis betekent ook het aantal prikkels dat je binnenkrijgt verminderen. Zet de notificaties voor sociale media, e-mail en apps op je mobiele telefoon uit en zet het apparaat op stil.
6. Schrijf dingen op
Je kent vast wel een persoon die altijd op tijd is met het kaartje voor je verjaardag en ook nooit een ander iets lijkt te vergeten. Geloof ons, het is geen superkracht. Dat noem je de magische wereld van lijstjes. Wie dingen opschrijft, vergeet ze minder snel. Of je nou gaat voor het ouderwetse pen-en-papier lijstje of een lijst op je mobiele telefoon, schrijf dingen op!
7. Stop met uitstellen
Ergens nog een taak liggen die moet gebeuren? Kan dat binnen zeven minuten? Doe het dan gelijk. Als je jezelf zegt dat je het later wel doet, is de kans groot dat je het vergeet. Natuurlijk kan het voorkomen dat iets echt niet op het moment zelf kan gebeuren. Dan pas je de tip hierboven toe: schrijf het op. En als je echt goed georganiseerd bezig wilt zijn, plan je ook gelijk een moment in om de taak af te maken.