Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Met IENS naar steeds een ander restaurant
14-10-2016
•
leestijd 4 minuten
•
163 keer bekeken
•
Een avondje uit is meestal niet compleet zonder een hapje eten. Maar om steeds maar naar hetzelfde restaurant te gaan of een broodje döner te halen, wordt na een tijdje ook vervelend. Maar waar moet je dan romantisch met je date of gezellig met je vrienden gaan smullen? IENS moet hier hulp voor bieden.
Wat is het?
Met IENS kan je restaurants bij jou in de buurt vinden en een reservering maken. Je kan je locatie aangeven door de plaatsnaam of postcode in te toetsen of de app gebruikt de locatiefunctie van je telefoon.
Vervolgens verschijnen er verschillende restaurants waar je uit kan kiezen. Door op een van de restaurants te klikken kan je meer informatie lezen, zoals de openingstijden en wat voor eten er wordt geserveerd. Door een grote groene knop onderin je scherm aan te klikken kan je een reservering plaatsen.
Verder staan er recensies op deze pagina van een restaurant. Deze zijn door andere gebruikers geschreven en zelf kan je er ook één toevoegen. Per reservering kan je zogeheten Yums sparen, waarmee je korting kan verdienen op een etentje.
Uiterlijk
Het uiterlijk van IENS is lekker simpel gehouden. Er is niet te veel poespas gebruikt en de app ziet er overzichtelijk uit.
Alle informatie staat netjes onder elkaar en is goed van elkaar gescheiden door tussenkopjes en witregels. Hierdoor zie je snel waar de informatie staat die je zoekt. Dit is vooral handig omdat de app veel info biedt. Zelfs over zaken als de betaalmogelijkheden van een restaurant.
De tags (trefwoorden) aan de bovenkant vinden we minder praktisch in gebruik. In deze tags is belangrijke informatie, zoals de soort keuken en de gemiddelde prijs, achter elkaar in blokjes geschreven. Om deze te lezen moet je van links naar rechts scrollen, terwijl voor de rest alle info van boven naar beneden wordt aangeboden.
Gebruik
Door de duidelijke structuur van de app is in een oogopslag te zien waar je wat moet aanklikken of typen. Er wordt geen gebruik gemaakt van symbolen waar je niet meteen van weet wat ze betekenen, maar van kleine stukjes tekst, die duidelijk aangeven waar ze voor zijn.
Als je wilt uitproberen of je op een bepaalde plek kan reserveren, maar je doet de reservering niet direct, dan onthoud IENS je opgegeven reserveringscriteria. Dit kan handig zijn, omdat je dan niet per restaurant opnieuw aan hoeft te geven dat je met vier mensen om acht uur wilt reserveren. Dit kan echter ook vervelend zijn. Als je van een restaurant alleen de gegevens wilt bekijken, ‘bemoeien’ de reserveringscriteria zich met jouw zoekopdracht. Het kan daardoor voorkomen dat je op zoek bent naar een restaurant in het dorp van een vriend, maar dat je door de gegeven reserveringsinformatie in een ander dorp uitkomt.
Pluspunten
De app is makkelijk in gebruik. Het is eenvoudig te zien waar je wat moet doen en waar je wat kan vinden.
Je kan de app zowel gebruiken door de locatiefunctie op je telefoon, als door zelf de naam of postcode van de plaats in te tikken. Doordat je telefoon de locatie doorgeeft hoef je in een onbekende plaats niet op zoek te gaan naar een postcode of straatnaam.
Je kan met de app niet alleen zelf zoeken naar goede restaurants, maar de app kan dit zelf ook doen. Onderaan de startpagina kan je bijvoorbeeld de best beoordeelde of meest gereserveerde restaurants zoeken.
Minpunten
De app vraagt direct na opstarten om je locatie. Dit kan voor mensen die liever niet hun locatiefunctie op hun telefoon aan hebben staan als vervelend ervaren worden. Zolang de locatie niet is geactiveerd, zal er een foutmelding aangegeven worden bij het opstarten.
Verder betekent de aanwezigheid van een restaurant op de app niet meteen dat je ook via de app kan reserveren. Via IENS kan je voor sommige restaurants niet reserveren. Dit is dan ook aangegeven, door de reserveringsknop. De groene reserveringsknop is nu vervangen door een grijze balk met de tekst ‘Niet te reserveren via IENS’.
Je kan zoeken op plaats, postcode en naam van het restaurant, maar er is geen zoekopdracht naar soort restaurant. Wil je bijvoorbeeld een keer de Hongaarse keuken uitproberen? Dan is het zoeken geblazen in de zoekresultaten of er een restaurant met deze keuken in de buurt is.
App in het nieuws
IENS is onlangs een aantal keren in het nieuws geweest. Zo meldde Het Parool dat standaard alleen de betalende restaurants zichtbaar zouden zijn bij een zoekopdracht. Wil je ook niet betalende restaurants zien, dan moet er eerst aangegeven worden je alle cijfers wil zien.
Verder zouden restaurateurs gedwongen worden gebruik te maken van Seat Me, waardoor ze extra kosten hebben aan de reserveringen. Zelfs als de restaurants al een goed werkend reserveringssysteem hebben, moeten de restaurants gebruik maken van Seat Me en hier een soort abonnement voor aanschaffen.
Conclusie
Kassa geeft IENS drie sterren. De vormgeving is geslaagd en in praktisch gebruik komt de app goed tot zijn recht. De app is simpel, overzichtelijk en biedt een ruim aanbod aan informatie over restaurants. Een nadeel is dat de app wel zonder locatiegegevens kan werken, maar dit ziet als een ‘storing’. Dat de opgegeven voorkeuren worden onthouden pakt niet altijd goed uit.
Helaas zijn de geboden zoekresultaten niet volledig. Restaurant die niet willen betalen komen minder goed in de zoekresultaten naar voren. Wie verwacht een onafhankelijke restaurant-app te gebruiken moet zich realiseren dat dit niet het geval is.