Er zijn hele campagnes tegenaan gegooid, maar het nieuwe pinnen is ondertussen een onwrikbaar feit. Niemand probeert nog zijn magneetstrip door de sleuf van de betaalautomaat te halen. Nee, hoor, gewoon de kant van de kaart met de chip insteken, pincode intikken en op OK drukken. Schijnt veel veiliger te zijn ook, hoewel daarover een dispuut gaande is.
Pinpas niet vergeten!
Het nieuwe pinnen doe je, net als het oude pinnen, met je bankpas. Rabobank, ING, ABN Amro en SNS Bank hebben iedereen een mooie nieuwe pas gegeven met een chip. Verder verandert er niet veel. Je moet alleen wel oppassen dat je je kaart niet in de machine laat zitten. Gelukkig gaat er dan bij de kassa een signaal af.
Pinnen en winnen
Het vreemde is alleen dat er nu opeens een spotje op televisie is over
Maestro
. Deze club wil dat we overal in Europa pinnen via hun netwerk. Om dat te stimuleren, doe je iedere keer als je op vakantie pint met Maestro mee met een de loterij waarmee je je vakantiebestedingen tot 4.000 euro terug kunt krijgen.
Automatisch meedoen
Dat klinkt verwarrend. Moet je er een Maestro-pas bij nemen? Nee hoor, Maestro is een onderdeel van de MasterCard-organisatie die een systeem beheert waarmee internationale pintransacties technisch worden gerealiseerd. Op bijna iedere Nederlandse bankpas staat het Maestro-logo en iedereen die met zo’n pas pint doet dus automatisch mee aan die vakantieloterij.
Winkans
Er wordt overigens niet gezegd hoe groot de kans is op zo’n prijs. Dat kan bijvoorbeeld één op vijf miljoen zijn of één op 10.000. Maar voor Maestro is dat een detail. Ze willen gewoon dat het publiek zich bewust wordt van de naam, want ze zijn bang dat V-Pay, het pin-systeem van aartsconcurrent Visa, happen uit hun gigantische Europese marktaandeel gaat nemen.
Oorlog met V-pay
De twee hebben samen het
EMV-pinsysteem
ontwikkeld, maar daarmee houdt de samenwerking op. Nu is het oorlog. Het begon met het besluit van SNS om klanten de keus te geven tussen Maestro en V-Pay. Tot voor kort werd daar nooit over gepraat. Nederlandse banken deden automatisch zaken met Maestro. V-Pay heeft gezegd in 2013 30 procent van de Nederlandse markt te willen bedienen. Dat is niet realistisch, maar het straalt wel agressie en vastberadenheid uit.
Concurrentie houdt scherp
Bedrijven zeggen altijd dat ze van concurrentie houden, omdat het ze scherp houdt. In werkelijkheid zullen ze iedere truc gebruiken om een concurrent de toegang tot een markt te ontzeggen. In dat licht moet die Maestro-reclame worden gezien.
Gedomineerde markt
Hoe moet je daar als klant mee om gaan? Uiteraard moet iedereen dat zelf weten, maar een situatie waarin een markt zo gedomineerd wordt door één partij is per definitie ongezond. Als V-Pay een wat groter marktaandeel krijgt zal dat na een tijdje ongetwijfeld de service en de kosten van beide ten goede te komen. Het is misschien geen slim idee om je door een vage belofte over het terugverdienen van de vakantie, blind te kiezen voor Maestro.
Hier nog wat links van slinkse trucs om klanten te paaien:
ABN Amro
,
Opel
,
Brand New Day
.