Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Kassamailbox: Al jaren geen klant meer, toch geld van je rekening
29-07-2005
•
leestijd 2 minuten
•
85 keer bekeken
•
Je bent al jaren geen klant meer bij kabeltelevisieaanbieder Casema en ineens gaat Casema weer geld van je rekening afschrijven. Dat overkwam onder andere Hans den Houdijker. Die ons hierover mailde.
Wie de schuldige hieraan is blijft ook voor Kassa lange tijd onduidelijk. Twee bedrijven geven elkaar namelijk de schuld: Eneco zegt dat Casema fouten heeft gemaakt en andersom.
Wat is namelijk het geval? Voorheen inde energiebedrijf Eneco de abonnementsgelden voor Casema. Dus klanten kregen één rekening voor zowel energie als kabeltelevisie. Onlangs is dat in de regio Utrecht losgetrokken en is Casema zelf haar administratie gaan doen.
En daar is het in eerste instantie misgegaan. Na een tijd elkaar de schuld gegeven te hebben, blijkt dat Eneco een niet kloppend klantenbestand heeft overgedragen aan Casema. Dus ook klanten die alleen voor energie betaalden bij Eneco (en dus niet voor kabeltelevisie) kwamen bij Casema terecht.
Omdat Casema inmiddels wist dat het klantenbestand niet helemaal betrouwbaar was, hebben ze aan 15.000 mensen een brief gestuurd. De strekking daarvan was ‘bent u geen lid of wilt u dat niet zijn, meld het ons, anders wordt het abonnementsgeld automatisch afgeschreven.’ En omdat Hans den Houdijker deze brief niet gehad heeft, was hij nogal verbaasd dat hij een faktuur van € 13,70 kreeg van Casema. Terwijl hij al jaren geen klant meer is. Nog verbaasder was hij toen hij twee dagen later zag dat bedrag ook daadwerkelijk van zijn rekening was afgeschreven.
En dat is vreemd, want hij heeft Casema nooit gemachtigd. Alleen Eneco, maar dat was voor de energierekeningen. Kassa heeft daarom contact gezocht met De Nederlandse Vereniging van Banken. "Een machtiging die is afgegeven aan Eneco is niet zo maar overdraagbaar aan Casema. Dat mag alleen wanneer de klant van Eneco daar uitdrukkelijke toestemming voor geeft," zegt Gijs Boudewijn van de NVB. En over het incasseren van geld bij niet-abonnees zegt hij: "Wanneer Casema niet 100% zeker is dat iemand ook echt abonnee bij hun is, mogen ze natuurlijk niet geld van diens rekening gaan incasseren." De NVB zal contact zoeken met de huisbankier van Casema. In het contact tussen de huisbankier Postbank en Casema zal volgens Boudewijn gezocht worden naar een manier om dit soort irritatie bij klanten te voorkomen.
Casema laat ons ondertussen weten dat het maar om een klein aantal mensen gaat en uiteraard het geld terugstort als mensen geen klant (willen) zijn. En volgens Casema zal vrijwel iedereen het gemerkt hebben als er onterecht geld is afgeschreven, dus zullen er geen mensen nu ‘ongevraagd’ lid zijn. Kortom, bent u geen klant van Casema en wel van Eneco? Controleer dan uw rekeningen goed of daar geen afschrijvingen zijn gedaan door Casema. Is dat wel het geval? Meld dit dan bij Casema en laat het ons weten:
kassa@vara.nl
.