Kassamail: Hoe voordelig is voordelig? En hoe gratis is gratis?
07-07-2006
• leestijd 2 minuten
Bijna iedere winkel gebruikt termen als ‘voordeel’, ‘aanbieding’ en ‘gratis’ veelvuldig. Maar hoe terecht is dat eigenlijk?
Een kaartje voor een pretpark is meestal niet bepaald goedkoop. En dus ging Patrick Reijnders op internet zoeken naar korting op de entreekaartjes voor de Efteling.
Na even Googelen kwam hij terecht op Kiosk.telegraaf.nl, dat zichzelf omschrijft als ‘de voordeelshop van de Telegraaf’. Via deze site kunnen entreekaartjes voor diverse attractieparken en dierentuinen online gekocht worden. Na aankoop dient dan het kaartje uitgeprint te worden. Zo hoeft u niet meer in de rij te staan bij de Kassa van een attractiepark.
Het betreffende entreekaartje voor de Efteling blijkt bij de Kiosk van de Telegraaf € 26,- te kosten. Maar echt voordelig is dat toch niet te noemen. Via de Efteling-website kost een zelfde kaartje namelijk € 25,-.
Ook Bart de Jonge mailde ons over een aanbieding, die eigenlijk niet echt voordelig is. Bij Schoonenberg Hoorcomfort hadden ze een aanbieding in verband met de opening van een nieuwe winkel in Zaltbommel: 6 batterijen van € 6,- voor € 5,-. De vaste prijs voor precies dezelfde 6 batterijen bij Hans Anders: slechts € 2,25. ‘Wat een woekerwinst! Moet hiermee de reclame met Willeke Alberti hier soms betaald mee worden?’, aldus Bart de Jonge.
En hoe gratis is gratis eigenlijk? Chantal Terol mailde ons over een actie van het Kruidvat, waarbij je bij 2 bussen Rexona deodorant een gratis oranje toeter kreeg. Prijs € 5,79. Wanneer je 2 losse flessen deodorant koopt van Rexona ben je echter € 4,78 kwijt. ‘Dus voor de toeter betaal je gewoon 1 euro en geen klant die dit door heeft’.
Kortom, bij termen als ‘voordeel’, ‘aanbieding’ en ‘gratis’ zou een alarmbelletje moeten gaan rinkelen, want vaak klinkt het mooier dan het is...