We moeten massaal aan de elektrische auto. Volgens het klimaatakkoord moeten in 2030 twee miljoen elektrische auto’s rondrijden in ons land. Op dit moment zijn het er nog geen 150.000. En tweederde daarvan is ook nog eens hybride, terwijl we volledig elektrisch willen. Dus neemt de overheid maatregelen zodat meer mensen de overstap wagen. Maar is de elektrische auto wel voor iedereen geschikt? Kassa neemt voor jou de proef op de som.
Week op pad met elektrische auto
Vijf verslaggevers stappen een week in een elektrische auto. Ze kregen vooraf uitleg over de auto maar het is voor het eerst dat ze elektrisch gaan rijden. Zo wordt duidelijk wat de invloed is van de weersomstandigheden op de actieradius, blijkt hoe gemakkelijk of lastig het is om geschikte laadpalen te vinden en wordt duidelijk dat het handig is om handschoenen mee te nemen.
Het is misschien even wennen, maar mensen die al elektrisch rijden zijn daar erg enthousiast over. Dat blijkt uit een enquête van Kassa die deze week werd verspreid onder het publiek van Kassa en de leden van de Vereniging Elektrische rijders. De vragenlijst werd door zo’n 2000 mensen ingevuld.
Enquête: Tevreden elektrische rijders, wel verbeterpunten
Voor ruim 500 elektrische automobilisten zijn het milieu, de kosten en de goede rijeigenschappen de belangrijkste reden om over te stappen. En ze zijn ontzettend tevreden. Bijna 90 procent geeft een 8 of hoger als tevredenheidscijfer over het elektrisch rijden. En zo’n tweederde moest nauwelijks wennen aan het elektrisch rijden.
Ondanks dat de elektrische rijders blij zijn met het elektrisch rijden noemen ze nog wel wat verbeterpunten. Op het wensenlijstje staan meer laad- en snellaadpalen, een hogere actieradius van auto’s en accu’s die sneller kunnen laden.
Zo’n 1500 mensen gaven aan nog niet elektrisch te rijden. Maar zij zijn daar in 49 procent van de gevallen wel over aan het nadenken. En 10 procent van de mensen verwacht dat ze binnen 2 jaar gaan overstappen.
Hoge aanschafprijs en onvoldoende actieradius
De te hoge aanschafprijs (79 procent) en onvoldoende actieradius (47,3 procent) zijn belangrijke redenen die mensen noemen om juist nog niet elektrisch te gaan rijden.
Duurzaamheid
De overstap naar elektrische auto’s moet flink wat CO2-uitstoot gaan schelen. Maar de twee miljoen elektrische auto’s worden volgens de doorberekening van het Planbureau voor de Leefomgeving niet gehaald. Toch gaan de maatregelen volgens de rekenmeesters de CO2-uitstoot wel meer verlagen dan gedacht. Over de gehele levensduur zijn elektrische auto’s zo’n 30% duurzamer dan normale auto’s.
Bekijk de vlogs van onze verslaggevers
Verslaggever Felicia kampte met een belangrijk probleem: de laadpaal werkte namelijk niet. En dat leverde heel wat gedoe op.
Bekijk haar vlog hier
.
Verslaggever Liv ging naar Eindhoven, maar er zit op een gegeven moment nog maar 9 procent in de accu. Ging ze het redden?
Bekijk haar vlog hier
.
Presentatrice Amber reed door het hele land maar kwam uiteindelijk tot stilstand in the middle of nowhere.
Bekijk haar vlog hier
.
Presentator Renze en verslaggever Janneke gaan van hot naar het om een Belbus te maken.
Bekijk hun vlog hier
.
Verslaggever Evelien nam je mee naar Duitsland. Ze zocht laadpalen via de navigatie, maar of ze daar op kon vertrouwen?
Bekijk haar vlog hier
.
Poll op Instagram
Op
Kassa's Instagram-account
vroegen we onze volgers of zij weleens hebben nagedacht over de aanschaf van een elektrische auto. Van de 184 stemmers geeft 44 procent aan dat ze er weleens over nagedacht hebben. 56 procent geeft aan van niet.
Ook vroegen we onze volgers waarom ze een elektrische auto zouden aanschaffen. Van de 113 mensen geeft 80 procent aan omdat het goed voor het milieu is, 20 procent geeft aan dat ze er één zouden aanschaffen omdat de auto's erg luxe zijn.
Volg jij ons nog niet op Instagram? Doe dat dan snel en doe mee met onze polls!
Je kunt ons hier volgen
.