Irritant: bedrijven haken in bij sportevenementen
08-08-2012
• leestijd 2 minuten
Een irritante uitwas van de sportzomer die we doormaken, is de betrokkenheid die allerlei bedrijven voor sport aan de dag leggen. Als we de reclame mogen geloven zijn ING en Heineken fanatieke supporters van het Nederlands elftal. Ruim voor het EK startte, begonnen ze hun spotjes te larderen met voetbal. Deze aanpak heet inhaakreclame. Je probeert via je reclame mee te surfen op een positief gevoel dat onder de mensen leeft. Of er een logisch verband bestaat tussen de sport en het product is blijkbaar van minder belang. Een financieel conglomeraat heeft niets te maken met de voetbalsport, maar toch adverteert ING met het Nederlands elftal.
De vraag is of de Nederlanders
ING
zo sympathiek vinden door al die voetbalreclame, dat ze ook meteen zaken willen doen met die bank. Enige twijfel lijkt hier op zijn plaats. Door de totale mislukking van het EK heeft de campagne ING waarschijnlijk meer gekost dan opgeleverd.
Het platte land
De betrokkenheid van
Rabobank
bij het wielrennen is van een andere orde. Hier hebben we te maken met een organisatie die niet voor een dubbeltje op de eerste rij probeert te zitten. De bank heeft zelf een wielerploeg opgezet en blijft die steunen door dik en dun. Het zou me niets verbazen als deze aanpak veel meer sympathie wekt bij de klanten. Je wilt als klant immers ook dat je bank een partner is voor de lange termijn. Bovendien is wielrennen een sport voor jongens en meisjes van het platte land en past dus prima bij de agrarische wortels van de bank.
Channel Tunnel
De Olympische Spelen hebben een aantal wonderbaarlijke commerciële combinaties opgeleverd. Een wel heel vreemde is NS. Deze railvervoerder stelt dat 'poster boys' Nick en Simon even een stapje terug moeten doen. Nu staan de Olympische Spelen centraal. Wat heeft een Nederlandse railvervoerder te maken met de Spelen? Ze hangen op de grote stations schermen op om tussen de overstapjes door even een stukje sport mee te pikken. Verder kun je treinkaartjes naar Londen boeken. Mooi natuurlijk, maar dat kan al sinds de Channel Tunnel bestaat en wel iedere dag van jaar.
Foefje
Verder weten we tegenwoordig dat Delta Lloyd gek is van Olympisch zeilen, ze bij Nuon op het strand Nederlandse sporters staan aan te moedigen en Aquarius een geweldige sportdrank voor olympiërs is. De grote vraag is of dit allemaal werkt of dat al die reclamemakers de intelligentie van hun publiek dramatisch onderschatten. Irritant is het in ieder geval wel, al die bedrijven die min of meer hetzelfde foefje toepassen.
Peter Hendriks (klik
hier
voor meer columns)