Het leven gemakkelijker maken. Dat is wat het Internet of Things kan en binnen de kortste keren op grote schaal gaat doen. Hoe gewend we nu allemaal zijn aan onze smartphone, zo normaal is een samenleving vol IoT-toepassingen straks ook. Zelfs al binnen 3 tot 5 jaar, voorspelt zowel assistent professor informatiesystemen Hans Moonen als Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel Waarborg.
Steeds verder
“De ontwikkeling dat bijvoorbeeld nu een Tesla ’s nachts een update krijgt waardoor ’s ochtends je dashboard is vernieuwd, dat gaat steeds verder. Ook je telefoon interacteert steeds meer en vaker met je huis; warmte, muziek, licht, koken en slapen zijn slechts voorbeelden daarvan”, zegt Moonen.
Slimme landbouw rukt op
Maar in de nabije toekomst is het niet je huis of persoonlijke omgeving die verandert. “Internet of Things maakt nu een snelle ontwikkeling door in de landbouwsector. Slimme landbouw zorgt voor veranderingen waardoor voedsel nog beter geproduceerd kan worden. De computers voorspellen en reageren op de grond- en weersomstandigheden en maken op basis van data een persoonlijk akkerplan voor ieder stukje grond en gewas”, vertelt Moonen.
Gezondheidsdata in ruil voor premiekorting
Consumenten merken de snelle technologische ontwikkeling volgens Moonen ook eerst in het gezondheidsdomein. “Mogelijk gaat het in de gezondheidssector de eerste grote intrek in ons leven nemen. Met name oplopende zorgkosten kunnen worden gedrukt door de inzet van slimme sensoren. Daarbij is het realistisch dat mensen korting krijgen op hun premie in ruil voor gezondheidsdata. Plat gezegd: als je ergens korting voor krijgt, is de mens daar best toe geneigd. Zolang er goed mee omgegaan wordt en je zelf kan kiezen hoever het gaat, is dat niet verkeerd. Maar privacy wordt wellicht wel iets voor de rijken.”
Gedrag mensen is drijfveer
Hoewel het kan voelen alsof de snelle ontwikkeling van Internet of Things zich vanzelf opdringt aan de samenleving, is het niet de technologie die ons leven verandert. “Juist het gedrag van mensen zelf is de drijfveer van verandering”, stelt Wijnand Jongen. De directeur van Thuiswinkel Waarborg schreef het boek Het einde van online winkelen, over de toekomst van retail in een wereld die altijd verbonden is.
Het went vanzelf
“Het Internet of Things heeft gemak, genot, gewin en gewoonte in zich. Mensen wennen er dus uit zichzelf aan en kiezen ervoor. Alles wat we niet handig vinden, laten we links liggen. Zelfrijdende auto’s? Niemand die er echt enthousiast van wordt”, aldus Jongen.
Koopgedrag verandert drastisch
De opkomst van Internet of Things verandert ook het koopgedrag van consumenten drastisch. “Dankzij het Internet of Things kunnen we internet overal naar ons toe halen. Thuis, op het werk en onderweg, overal ben je verbonden. Doordat je slimme huis bijvoorbeeld voor jou de boodschappen automatisch of door spraak meteen in het lijstje van de webwinkel naar keuze zet, verdwijnt daar een drempel”, zegt Jongen. Het leven wordt volgens hem niet alleen gemakkelijker, maar ook voordeliger. “Voordeliger omdat mensen steeds meer en beter producten kunnen vergelijken en efficiënter hun tijd en geld besteden.”
Geschiedenis herhaalt zich
Dat een groot deel van de samenleving het momenteel nog een eng of onwerkelijk idee vind om overal en met alles verbonden te zijn, is volgens Jongen heel normaal. “Geld uit de muur halen of bellen met een mobiele telefoon was ooit gestoord en eng. Ook die ontwikkelingen zijn door het gedrag van mensen binnen een paar jaar normaal geworden. Dat staat nu weer te gebeuren.”