Een man ligt te piekeren in bed over zijn erectiestoornis. Komt het doordat de hond zit te kijken, of is het zijn dieet? Stress op het werk kan natuurlijk ook. Ondertussen ligt zijn vrouw naast hem te slapen en je voelt dat hij vindt dat hij haar te kort doet. Uiteindelijk zegt de spreekstem dat het afgelopen moeten zijn met die smoesjes en beveelt de site
www.geensmoesjesmeer.nl aan.
De spot had aanvankelijk veel weg van een overheidscampagne. Zo’n Postbus 51-achtige sfeer: low budget. Het spotje was wel erg vaak te zien. Televisiereclame is duur en voor de overheid of een goede doelenstichting zijn dergelijke hoge uitgaven moeilijk te verantwoorden. Het werd helemaal vreemd toen de spot werd opgeleukt. De hond veranderde opeens in een monster, daarvoor zijn dure animatietechnieken nodig. Bij de smoes over dieet, zat de man opeens in zijn pyjama, aan bij een chique banket. Dat low budgetachtige was verdwenen.
Wat blijkt, het gaat hier om een initiatief van de Amerikaanse farmagigant Ely Lilly. Cialis, het erectiemiddel van het concern, heeft 40 procent van de markt. In Nederlands schijnen 800.000 mannen met een erectiestoornis rond te lopen. Ely Lilly heeft er dus alle belang bij om die mannen met hun klacht naar de huisarts te krijgen.
Verbod ontdoken
Waarom adverteert Ely Lilly niet direct voor Cialis? Nu profiteren de concurrenten tenslotte mee. Ely Lilly’s probleem is dat, anders dan in de VS, de farmasector in Nederland geen producten mag aanprijzen via publieksmedia. Een pseudo voorlichtingsspotje is een manier om dit verbod te ontduiken.
Er zijn meer voorbeelden van dit gemaskeerde adverteren. Een mooie variant is de reclame van de
Waddenvereniging
. Je hebt het gevoel dat je naar een spot van een natuurbeschermer zit te kijken. Maar je ziet nergens een telefoonnummer of een website van de Waddenvereniging in beeld. Wel van hun weldoener de Postcodeloterij. Deze loterij zet de Waddenvereniging in om zijn eigen imago op te poetsen. De Waddenvereniging moet overigens wel de rekening betalen.
Een andere variant is de
Ditzo-reclame
. Deze internetverzekeraar wordt gepresenteerd als een jonge hond, die de strijd aanbindt met de gevestigde giganten. In werkelijkheid is Ditzo de internetdochter van ASR, één van die giganten.
Ook de spot van
ASN
, waarin deze bank zich presenteert als een soort ethische organisatie, heeft iets verhullends. ASN is namelijk een dochter van SNS Reaal, een hypercommercieel, beursgenoteerd, financieel concern.
Peter Hendriks (klik
hier
voor meer columns)