Geen parkeervergunning bij inpandige parkeerplaats
21-02-2014
•
leestijd 2 minuten
•
390 keer bekeken
•
Consumenten met een inpandige parkeerplek krijgen in Amsterdam geen vergunning voor een parkeerplek op straat. Daardoor kunnen ze met hun elektrische auto dus niet gratis parkeren bij één van de honderden laadpalen in Amsterdam.
Amsterdam telt vandaag de dag zo'n 800 laadpalen voor elektrische voertuigen. Dat moet in 2015 uitgebreid zijn naar 2000. Er komen immers steeds meer elektrische auto's bij en steeds vaker zijn laadpalen bezet. Als je in Amsterdam woont en in het bezit bent van een eigen parkeerplek in je pand en een elektrische auto, dan kom je automatisch niet in aanmerking voor een parkeervergunning buiten dat pand. Als de Vereniging van Eigenaren van je pand dan ook nog eens geen laadpunt wil aanleggen in de parkeergarage, dan kan je dus niet opladen, tenzij je gaat betalen voor het parkeren bij een publieke laadpaal.
Geen paal, geen vergunningIn de Sp!ts vandaag een artikel met bovenstaand verhaal van Arthur Vogels. Hij is al een jaar bezig om een parkeervergunning te krijgen voor zijn elektrische auto. Die krijgt hij niet omdat hij al een eigen parkeerplaats heeft in zijn garage, maar geen laadpunt, want dat wil de VVE (Vereniging van Eigenaren) niet installeren. Wethouder Marco Kreuger heeft het probleem stedelijk aangekaart. "Voor nu is het een probleem tussen meneer Vogels en de VVE of eigenaar van het pand", aldus Kreuger in Sp!ts.
Te weinig palenHet aanbod elektrische auto's stijgt enorm, al dan niet als plug-in hybride die met name voor de zakelijke markt zeer lucratief is. Het aantal laadpalen groeit echter niet zo hard mee. Vogels: "Dus dat is weer een ander probleem waar Amsterdam zich op kan focussen."