Gedupeerden hebben weinig aan nieuw beleid Crédit Agricole
29-09-2018
•
leestijd 2 minuten
•
58 keer bekeken
•
“Samenwerken aan een schuldenvrije toekomst”, “Elke ontevreden klant is er een teveel”, en “het klantbelang staat altijd bij ons centraal”. Crédit Agricole belooft beterschap. De bank waarvan dochterondernemingen wurgkredieten verkochten met torenhoge rentes gooit haar beleid om. Althans, als je de ronkende teksten op haar nieuwe site mag geloven. Maar schieten gedupeerden daar nou ook echt iets mee op?
In januari haalde Gerard de Graauw na een jarenlange strijd zijn gelijk bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening, het KiFiD. De dochter van Crédit Agricole waar hij zijn lening had afgesloten, moest hem bijna 34.000 euro aan teveel betaalde rente compenseren. Volgens het KiFiD had de rente die hij moest betalen de Euribor (een marktrente) moeten volgen, met daar bovenop een vaste marge. Maar de kredietvergoeding die De Graauw moest ophoesten, was jarenlang veel hoger.
Duizenden klanten
Kassa ontdekte dat tientallen klanten net als Gerard de Graauw een veel hogere rente betaalden dan volgens de uitspraak van het KiFiD zou mogen. Maar het is aannemelijk dat duizenden klanten hetzelfde is overkomen want Crédit Agricole is naar eigen zeggen de grootste aanbieder van consumentenkredieten in Nederland. Na meer uitzendingen van Kassa over het onderwerp deden veel klanten dan ook hun beklag bij de bank. Reden voor de kredietverstrekker om met nieuw beleid en een nieuwe site te komen:
www.checkjedoorlopendkrediet.nl
.
Kanttekeningen bij nieuw beleid
De nieuwe aanpak van Crédit Agricole bestaat uit 3 delen. Van een grote groep klanten moet het doorlopend krediet omgezet worden naar een persoonlijke lening, nieuwe klanten kunnen maximaal 15.000 euro lenen en er is een compensatieregeling. Er zijn wel kanttekeningen te maken bij de plannen. Zo beloofde Crédit Agricole twee jaar terug in Kassa al doorlopende kredieten om te zetten naar persoonlijke leningen en is het onduidelijk of de nieuwe leningen een lagere rente hebben. Het maximum van 15.000 euro biedt misschien bescherming voor nieuwe klanten, de gedupeerden zijn er niet mee geholpen.
Blijft de compensatieregeling over. Die blijkt beperkt te zijn. Crédit Agricole schrijft alleen klanten te compenseren die niet kunnen overstappen naar een ander kredietproduct vanwege hun financiële situatie of aangescherpte regels. Maar de bank heeft het niet over een compensatieregeling voor iederéén waarvan de rente niet de Euribor volgde.
Geen uitleg over beleid
Kassa heeft uiteraard Crédit Agricole om uitleg gevraagd over het nieuwe beleid. Maar de bank wil naast een statement niet meer zeggen dan dat ze het krediet van een substantieel aantal klanten op een zo efficiënt mogelijke manier wil omzetten.
#wurgkredietpikikniet
Kassa wil dat Crédit Agricole met een oplossing komt die voor iedereen gunstig is. Help mee en plaats op Twitter een bericht naar @CreditAgricole met daarin de hashtag #wurgkredietpikikniet.