Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Elektrisch rijden: over oplaadpunten, het milieu en de voor- en nadelen

05-09-2011
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
152 keer bekeken
  •  
Untitled-2_01.jpg
In deel twee van ons filmpje gaan we in op het aantal laadpunten dat beschikbaar is, de milieuvriendelijkheid van een elektrische auto en bekijken we of de voordelen opwegen tegen de nadelen.
Twee kenners reageren op zes stellingen. Alef Arendsen van The New Motion helpt mensen bij de aanschaf van een elektrische auto. Carlo Brantsen is hoofdredacteur van Carros Magazine . In deel twee van ons filmpje behandelen we drie stellingen. 'Er zijn te weinig oplaadpunten'
"Dat is zeker zo", aldus Carlo Brantsen. Brantsen vindt dat er op dit moment zeker te weinig oplaadpunten zijn in Nederland. Er zouden meer snellaadpalen moeten komen waar de consument snel en makkelijk de auto kan opladen. Men kan dan snel weer op pad. Bij een reguliere laadpaal moet je alsnog acht uur wachten en dat lijkt Brantsen niet helemaal de bedoeling. Alef Arendsen is optimistischer. Hij oppert dat elk stopcontact een laadpunt is en achter elk keukenraam een stopcontact zit. Immers, stopcontacten leveren stroom en je kan dus overal inpluggen om te laden. Wel is Arendsen van mening dat in de publieke sector de infrastructuur nog enigszins te wensen overlaat. Dat is echter snel aan het veranderen. Er worden steeds meer laadpalen geplaatst zodat men op steeds meer plekken kan laden. De snellader is voor veel elektrische auto's interessant waar veel kilometers mee gemaakt worden. Via een snellaadpaal ben je binnen een half uur weer onderweg en zo kan je enkele honderden kilometers per dag afleggen. Het nadeel van een snellaadpaal is dat het gebruik ervan op de lange termijn niet heel goed is voor het accupakket. Daarom dient de snellaadpaal ook voornamelijk gebruikt te worden in geval van nood. 'Elektrische auto's zijn niet zo milieuvriendelijk als gedacht'
Elektrische auto's hebben geen uitstoot van schadelijke koolstofdioxide. Ze zijn dus groen in het gebruik. Zelfs de hybride auto kent een minimale uitstoot van CO2. Maar de energie waarop een elektrische auto rijdt moet ook ergens vandaan komen. Indien deze komt uit een kerncentrale, dan kunnen we spreken van geen uitstoot, volgens Brantsen. In Nederland stoken we echter op kolen en daarbij komen veel schadelijke stoffen vrij. Aan de andere kant is de productie van een elektrische auto is echter niet bepaald groen te noemen. Dat heeft te maken met volume. Op dit moment worden elektrische auto's nog in zeer kleine schaal gebouwd. Daardoor is dat productieproces nu nog vrij vervuilend. Zodra er echter opgeschaald gaat worden naar massaproductie, dan wordt dat productieproces ook een stuk schoner. Dan kom je op den duur met een elektrische auto veel schoner uit. Consumenten kunnen zelf ook veel doen aan de manier waarop zij stroom binnenhalen voor hun elektrische auto. Veel consumenten hebben al groene stroom die op een duurzame manier gegenereerd wordt. Dit gaat vrijwel altijd via de energieleverancier. Er is echter ook een steeds grotere groep mensen die zonnepanelen aanschaffen en de energie die ze daarmee opwekken gebruiken voor hun elektrische auto. 'De voordelen wegen niet op tegen de nadelen'
Of de voordelen opwegen tegen de nadelen is volgens Alef Arendsen met name afhankelijk van de bestuurder. Zoals eerder gezegd is een elektrische auto met name interessant voor consumenten die niet meer dan, gemiddeld, honderd kilometer per dag rijden. Carlo Brantsen stemt hier mee in. Inmiddels zijn er ook al auto's op de markt die volledig elektrisch zijn en waarmee 250 kilometer gereden kan worden. In de toekomst gaat dit bereik alleen maar dermate toenemen dat Arendsen gelooft dat we binnen 20 - 25 jaar voor een groot gedeelte elektrisch rijden.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!