Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
EHBO-app Rode Kruis bruikbaar voor iedereen
04-02-2019
•
leestijd 3 minuten
•
267 keer bekeken
•
Een brandwond, verstikking, vergiftiging, reanimatie, of een hevige bloeding… Misschien weet jij ook niet direct hoe je moet handelen als iemand in je omgeving plots in zo’n ‘EHBO-situatie’ komt. Daartoe heeft het Rode Kruis de EHBO-app ontwikkeld. Wij nemen ‘m onder de loep! Hoe handig is deze app als je snel iemand eerste hulp moet verlenen?
Lay-out van EHBO-app
In 2016 schreven wij al een
review
over de oude versie, maar de app is vernieuwd. Het openingsscherm heeft een fris, modern uiterlijk gekregen. Je ziet een overzichtelijk menu met verschillende EHBO-situaties.
Als je in een noodsituatie zit kan het lastig zijn om je hoofd erbij te houden. Maar door het gebruik van simpele plaatjes en kleuren kun je makkelijk vinden waar je naar op zoek bent. Op de afbeelding zie je onder de zes noodsituaties (nog steeds) twee sneltoetsen. Deze toetsen kun je gebruiken om naar andere EHBO-situaties te gaan of de dichtstbijzijnde AED te vinden.
Boven de plaatjes staat een niet te missen zoekbalk om je, indien nodig, snel te helpen een functie te zoeken. De app kenmerkt zich door een fijne, simpele lay-out en eenvoudige bediening. Onderin kan je kiezen tussen de verschillende menu’s (home, EHBO, AED, Webshop en meer).
De bediening
Als je abrupt in een EHBO-situatie komt zonder EHBO-certificaat kan de paniek toe slaan. Door één van de noodsituaties in het hoofdmenu aan te klikken kom je direct bij een venster waarin je stap voor stap begeleid wordt door een duidelijke stem (er is geen optie om de stem te wijzigen naar bijvoorbeeld een man). Zo weet je wat je moet doen in de desbetreffende situatie.
In de oude EHBO-app kon je via het hoofdmenu 112 bellen. In de nieuwe is deze optie verplaatst. Dit kan verwarrend zijn, als je de oude gewend bent. Deze optie zie je nu wanneer je een noodsituatie hebt aangeklikt. Dan vind je aan de rechterkant een rode knop met
bel 112.
De functie om EHBO-posten in de buurt te zoeken is komen te vervallen.
Als je vindt dat de instructies te snel gaan kun je deze gemakkelijk linksonder pauzeren. Als je vindt dat het te sloom gaat, of je wilt een stap overslaan, dan kun je ook naar links swipen.
De instructies zijn duidelijk uitgelegd en ook te begrijpen voor mensen zonder EHBO-diploma. Er worden geen hele moeilijke woorden gebruikt en er zijn bij elke stap plaatje(s) beschikbaar als voorbeeld.
Door ‘
meer EHBO-situaties’
aan te klikken kom je op een (wederom) overzichtelijk venster waar meer dan 80 andere EHBO-situaties op alfabetische volgorde staan. Bij deze situaties is geen voice guide beschikbaar, maar heb je een stappenplan die je kan volgen.
Extra’s
In de vernieuwde app zijn nog steeds diverse extra’s te vinden die handig zijn. Zo kun je als je de app voor het eerst opstart kiezen om notificaties aan te zetten, of je aan te melden voor de nieuwsbrief. Als je in een noodsituatie zit en de app voor het eerst opent kunnen deze opties misschien onhandig zijn, omdat je daar niet meteen naar op zoek bent.
Onder bij het hoofdmenu staan twee handige artikelen die toegepast worden op de actualiteit. Zo is het op dit moment winters weer en staan er twee toepasselijke artikelen:
Wat te doen bij kou
en
Wat te doen bij gladheid.
Het eindoordeel
Wil je weten hoe je moet handelen in een noodsituatie? Dan is deze app zeer aan te raden. De app is overzichtelijk en de bediening is eenvoudig. Met deze EHBO-app in de hand kun ook jij iemand direct te hulp staan!
De app is gratis te downloaden en beschikbaar voor zowel Apple als Android. De app werkt ook offline. De gratis EHBO-app is te downloaden via de bekende app-stores en deze link:
https://www.rodekruis.nl/ehbo/gratis-ehbo-app
.