Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Details: Mercedes-Benz C 350 PLUG-IN HYBRID

12-01-2015
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
14C1134_06.jpg
Na de première ervan in de S-Klasse presenteert Mercedes-Benz nu zijn meest geavanceerde hybride technologie in de C-Klasse en voor het eerst ook in een Estate. De dynamiek en de efficiency van de C 350 PLUG-IN HYBRID maken er een overtuigende propositie van, zowel in de Limousine- als Estate-uitvoering.
Details
Met een actieradius met volledig elektrische aandrijving van 31 kilometer is lokaal emissievrij rijden nu werkelijkheid geworden. De viercilinder benzinemotor zorgt samen met de sterke elektromotor voor een gecombineerd vermogen van 205 kW (279 pk) en een koppel van 600 Nm - prestaties van een sportauto, gekoppeld aan een gecertificeerd minimaal verbruik van slechts 2,1 liter brandstof per 100 kilometer (Limousine en Estate). Dit komt overeen met CO2-emissies van 48 gram (Estate: 49 gram) per kilometer. Hierdoor komen beide modellen bij zakelijke inzet in aanmerking voor 7% bijtelling. De C 350 PLUG-IN HYBRID - die volgens de nieuwe nomenclatuur in de toekomst C 350 e gaat heten - is standaard uitgerust met AIRMATIC luchtvering en de via internet bedienbare preconditionering, wat mede zorgt voor een uitzonderlijk niveau van rij- en klimaatcomfort. De C 350 PLUG-IN HYBRID staat vanaf maart 2015 bij de dealer. Prijzen en uitrustingsmogelijkheden worden begin februari bekendgemaakt.
Aandrijving
De C 350 PLUG-IN HYBRID is na de C 300 BlueTEC HYBRID het tweede hybridemodel van de nieuwe C-Klasse en het tweede Mercedes-Benz model met PLUG-IN HYBRID-technologie aan boord. Dankzij de combinatie van een verbrandingsmotor en een elektromotor zorgen hybride aandrijfsystemen voor een indrukwekkend laag brandstofverbruik, terwijl daar grote prestaties tegenover staan. De elektromotor kan de verbrandingsmotor vervangen of ondersteunen in situaties waarin de verbrandingsmotor minder gunstig is en maakt gebruik van opgeslagen energie die geconverteerd wordt bij het remmen.
Technologie
De C 350 PLUG-IN HYBRID maakt gebruik van de meest geavanceerde hybridetechnologie van dit moment. De elektrische energie wordt opgeslagen in een lithium-ion hoogspanningsbatterij met een totale capaciteit van 6,2 kWh, die met een externe stroombron kan worden opgeladen en zodoende een effectieve bijdrage levert aan het lage verbruik en de lage emissiecijfers. De batterij is vloeistofgekoeld, weegt ongeveer 100 kilogram en is ondergebracht in een plaatstalen behuizing boven de achteras voor maximale botsveiligheid, maar ook voor meer rijdynamiek en een maximale kofferruimte.
Laden
Dankzij een intelligent on-board laadsysteem kan de accu in ongeveer 1 uur en 45 minuten opgeladen worden aan een Wallbox of aan één van het toenemend aantal openbare laadpalen (230 V, 16 A, 3,7 kW, enkelfase). Opladen via een stopcontact thuis behoort uiteraard ook tot de mogelijkheden. Afhankelijk van het netwerk is de oplaadtijd dan ongeveer twee uur (met 230 V en 13 A, 3.0 kW). Ondanks de ruimte die de batterij inneemt, heeft de C 350 PLUG-IN HYBRID Limousine een kofferruimte van 335 liter (Estate: 350 liter - 1370 liter).
PLUG-IN HYBRID: nu voor het eerst met viercilinder benzinemotor
In de nieuwe Mercedes-Benz C 350 PLUG-IN HYBRID wordt de hybrideaandrijving voor het eerst gecombineerd met een efficiënte viercilinder benzinemotor. De tweeliter motor produceert 155 kW (211 pk) en een maximum koppel van 350 Newtonmeter. Zijn directe benzine injectiesysteem met straalgeleide verbranding maakt gebruik van een elektronisch gecontroleerde, meervoudige precisie-injectie en supersnelle multi-vonk ontsteking voor uitstekende prestaties, gekoppeld aan hoge efficiency en voorbeeldige emissies. De elektromotor van de C 350 PLUG-IN HYBRID heeft een piekvermogen van 60 kW en een systeemkoppel van 340 Nm. Het totale systeem levert een gecombineerd vermogen tot 205 kW (279 pk) en een koppel van 600 Nm.
7-traps automaat met extra koppeling
De hybridemodule van de standaard 7-traps automatische transmissie 7G-TRONIC PLUS omvat zowel de elektromotor als een extra koppeling tussen de verbrandingsmotor en de elektromotor. In de volledig elektrische modus wordt de verbrandingsmotor losgekoppeld van de aandrijflijn. Er bestaat echter ook de mogelijkheid om weg te rijden met de verbrandingsmotor ondersteund door de elektromotor, met soortgelijke prestaties als bij een vloeistofkoppeling: hier vormt de koppeling in combinatie met de EV het substituut voor de koppelomvormer.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!