Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

De Ombudsman Zorgverzekeringen: Elizabeth Schmitz

20-04-2009
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
4294315.jpg
Sinds 1996 bemiddelt de Ombudsman Zorgverzekeringen bij klachten van verzekerden. Sinds 2006 gebeurt dit onder auspiciën van de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen ( SKGZ ). De SKGZ is in 2006 opgericht door Zorgverzekeraars Nederland en de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie. Het bestuur van de SKGZ bestaat uit vertegenwoordigers van beide parijen en kiest de ombudsman.
Elizabeth Schmitz is op dit moment Ombudsman Zorgverzekeringen. Elizabeth Schmitz wordt bijgestaan door drie klachtenbehandelaars. Zij onderzoeken allereerst of de kwestie door bemiddeling is op te lossen.
Vanaf 1 januari 2008 kan de Geschillencommissie Zorgverzekeringen ook een bindend advies uitbrengen over geschillen bij de uitvoering van aanvullende ziektekostenverzekeringen. De hulp van de Ombudsman Zorgverzekeringen is gratis. De Geschillencommissie kost wel geld: 37 euro.
• Elizabeth Smitz voor wat voor zaken kunnen mensen bij u terecht?
“Voor alle informatie of klachten aangaande uw zorgverzekering. Of het nu gaat om het aanvullend pakket, basispakket, verzorging in het buitenland, polis, premie of de zorgtoeslag, u kunt uw klachten of geschillen allemaal bij ons kwijt.”
• Hoe gaat dat in zijn werk?
“Als uw probleem bij ons binnen komt, bekijken we eerst of de kwestie door bemiddeling is op te lossen. Dat doet de Ombudsman Zorgverzekeringen. Als bemiddeling niet mogelijk is, of als de bemiddelingspoging niet slaagt, kan uw probleem worden doorverwezen naar de Geschillencommissie.”
• Wat kost de geschillencommissie en is het oordeel van de commissie bindend?
“Voor de behandeling door de Geschillencommissie wordt 37 euro gevraagd. De Geschillencommissie doet juridisch onderzoek. Mogelijk worden beide partijen in een hoorzitting gevraagd hun standpunt toe te lichten. De behandeling door de Geschillencommissie wordt afgerond met een bindend advies. Daaraan moeten beide partijen zich houden.”
• Dus niet alleen over het basispakket, maar ook over het aanvullende gedeelte kan er een bindend advies worden gegeven?
“Vanaf 1 januari 2008 kan de Geschillencommissie Zorgverzekeringen ook een bindend advies uitbrengen over geschillen over de uitvoering van (aanvullende) ziektekostenverzekeringen. Dit kan echter alleen als dat in de verzekeringsvoorwaarden is geregeld of als de ziektekostenverzekeraar daarmee heeft ingestemd. En het geschil betrekking heeft op de uitvoering van de verzekeringsvoorwaarden 2008 of later.”
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor