Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
De Ombudsman Pensioenen: Piet Keizer
20-04-2009
•
leestijd 2 minuten
•
68 keer bekeken
•
De Ombudsman Pensioenen is op 1 april 1995 ingesteld door de Vereniging van Bedrijfstakpensioenfondsen (VB) en de Stichting voor Ondernemingspensioenfondsen (Opf). Er bestond behoefte aan een onafhankelijke instelling die klachten of geschillen over de uitvoering van het pensioenreglement van een bedrijfstak- of ondernemingspensioenfonds kon behandelen.
De overgrote meerderheid van deze fondsen is aangesloten bij VB of Opf. Met ingang van 1 januari 2009 zijn ook zo’n 20 verzekeraars in hun hoedanigheid van pensioenuitvoerder aangesloten bij de Ombudsman Pensioenen. Daarvoor trad de Ombudsman Pensioenen alleen op bij klachten over de uitvoering van het pensioenreglement van bedrijfstak- of ondernemingspensioenfondsen. De Ombudsman Pensioenen behandelt gemiddeld zo’n 750 klachten per jaar.
• Piet Keizer wie kunnen er bij u terecht en wie niet?
“Terecht kunnen deelnemers, gewezen deelnemers, gepensioneerde deelnemers of hun nagelaten betrekkingen. Consumenten met klachten over de inhoud van het pensioenreglement zelf kunnen niet bij mij terecht. Als er problemen zijn met hun werkgever moeten zij zich wenden tot belangenorganisaties zoals ondernemingsraad of deelnemersraad.”
• Hoe werkt de Ombudsman Pensioenen?
“De Ombudsman beziet eerst of de oorzaak van de onvrede kan worden weggenomen door een duidelijke uitleg van wat er aan de hand is. Een pensioenregeling is vaak erg ingewikkeld en meestal worden in publieksvoorlichting alleen de hoofdlijnen belicht. Bij een blijvende klacht of geschil zal de Ombudsman trachten om door bemiddeling een redelijke en billijke oplossing te bereiken. Wanneer bemiddeling niet slaagt kan de Ombudsman een advies uitbrengen. Het advies is niet bindend, maar wordt als regel gevolgd. Bovendien staat de weg naar de rechter dan nog open.”
• Waar krijgt u de meeste klachten over?
“Berichtgeving, berekening van de hoogte van het pensioen en verevening bij scheiding.”
• Komen er veel klachten voort uit onwetendheid en gebrek aan kennis bij de consument?
“Ja, er is veel onwetendheid over pensioenen. Deels is deze veroorzaakt door gebrek aan voorlichting door het pensioenfonds, deels door gebrek aan belangstelling van de deelnemer, slaper of gepensioneerde. Zo’n 300 klachten kunnen we met voorlichting en het verstrekken van informatie oplossen. Dus dat zegt genoeg. Het is daarom ook handig om eerst even ons secretariaat te bellen met de vraag of de klacht zinvol is.”
• Is het gratis?
“Ja”