Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Centraal Beheer Achmea ziet verzekeren als grap

20-04-2011
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
54 keer bekeken
  •  
centraalbeheerachmea360210_edited-1.jpg
Centraal Beheer Achmea heeft weer een even-Apeldoorn-bellen-spotje. Het schijnt dat de serie uit piëteit met de nabestaanden van het Koninginnendagdrama in Apeldoorn, een tijd in de koelkast was gezet. Maar nu komt de maatschappij keihard terug met een spot die is gemaakt in de Schotse Hooglanden. De ingrediënten zijn schapen, een klassieke sportwagen, een herder en een voortdenderende trein. Op de achtergrond klinkt een bekend deuntje, dat wordt gezongen met een absurd Nederlands accent. Prima allemaal, zo kennen we Centraal Beheer Achmea weer. Verzekeren is humor! Toch?
Tegenwoordig doet de verzekeringscombinatie er nog een schepje bovenop. Naast de vermakelijke spot wordt de kijkers vooral aangeraden ook eens naar de cartoonsite van de verzekeraar te kijken. Reuze leuk, mensen mogen een verslag van hun ongeluk insturen en elke dag maakt een cartoonist een grappige tekening van zo’n botsinkje. Natuurlijk niet van ernstige ongelukken, met bloed, doden en gewonden. Het moet wel gezellig blijven.
   
Hoe komt Centraal Beheer Achmea er eigenlijk bij om te kiezen voor al die leutigheid in zijn reclame? Ongelukken zijn zelden om te lachen. Daarbij is de business zelf ook niet het toppunt van entertainment. Het is nog steeds een sector van nijvere, oppassende klerken, die de hele dag administratieve handelingen verrichten. Niet de meest swingende activiteit.
 
Dat geeft allemaal niets, want het is wel een bijzonder nuttige sector. Blijkbaar is dat gegeven niet genoeg, want er bestaat onder verzekeraars een sterke neiging om hun merk te laden. Dat is een marketingterm die in gewoon Nederlands betekent: dingen aan je merk plakken die er helemaal niets mee te maken hebben. In recente spots van Delta Lloyd , Ohra en Univé proberen de reclamemakers ook imago’s te scheppen die totaal los staan van de werkelijkheid. Al die vermakelijke spotjes leiden enorm af van waar het in werkelijkheid om gaat bij een goede verzekeraar: betrouwbaarheid, een redelijke premie en een snelle afhandeling van het schadegeval. Daarom is verzekeren bij uitstek een sector waarbij de consument zich volledig moet afschermen van televisiereclame en zich alleen moet richten op volstrekt onafhankelijk advies. Dat kan via een goede tussenpersoon of een gereputeerde website. Verzekeren is tenslotte geen grapje.  Peter Hendriks (klik hier voor meer columns)
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!