Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Campina eist het ideaal van koeien in de wei op

18-04-2012
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
Koeien.jpg
De marketingafdeling van Campina zag een mogelijkheid de zuivelcoöperatie te presenteren als een bedrijf dat zich hard maakt voor weidegang. In de reclamespot zien we twee sympathieke broers die samen een melkveehouderij runnen. Ze glunderen als kleine jongens als ze denken aan het moment waarop de koeien weer de wei in mogen. De mensen worden uitgenodigd om op een Campina-boerderij te komen kijken naar dansende en springende lente koeien.
Gif
Slim aangepakt, want veel Nederlanders maken zich zorgen over de trend om de koeien de hele zomer op stal te houden. Maar het verschijnsel lijkt niet te keren. In 2001 bleef 8 procent van de koeien het hele jaar op stal, in 2007 was dat 20 procent en in 2010 24 procent. Je kunt er gif op innemen dat in 2011 en 2012 er weer meer koeien het hele jaar binnenblijven.
Uier
Die weiden staan overigens niet leeg; er lopen vaarzen, pinken, vleesrunderen, schapen en paarden, maar steeds minder melkkoeien. Ga maar eens met de trein van Utrecht naar Leiden. Een tocht door het groene hart, waarbij nauwelijks een melkkoe met een volledig ontwikkelde uiers is te zien.

Milieuheffing

De oorzaken van de trend zijn bedrijfsmatig. Koeien in de wei betekent meer uitstoot van stoffen als ammoniak en stikstof en daar staan flinke milieuheffingen op. In de stal wordt dat spul afgezogen. Ook de melkrobot is veel efficiënter te gebruiken als de koeien op stal staan. Het is dus geen onwil van de boer om de koeien binnen te houden. Het is onderdeel van zijn strijd om te overleven.
Sigaar uit eigen doos
Campina doet iets concreets om weidegang te stimuleren. Boeren die hun dieren in de weide zetten, krijgen een halve cent per liter melk extra. Klinkt goed, maar voor boeren is het een sigaar uit eigen doos. Ze zijn eigenaar van de coöperatie en ontvangen hun ‘dividend’ in de vorm van een zo gunstig mogelijke melkprijs. Die extra halve cent is er blijkbaar, want de directie betaalt heus niets uit eigen zak. Het topmanagement speelt dus Sinterklaas met geld van de boeren zelf. Je kunt je afvragen waarom boeren die kiezen voor de stal, zich dit laten aanleunen. Als straf voor hun rationele, bedrijfseconomische beslissingen worden ze gekort. Het lijkt erop dat Campina zijn leden, allemaal vrije ondernemers, gaat vertellen hoe ze hun bedrijf moeten runnen. Met welk recht?
Overheid
Helpt die halve cent extra eigenlijk? Volgens Campina niet en er wordt dan ook gevraagd om ondersteunend beleid van overheid. Campina zegt dat 80 procent van de leden-boeren de dieren in de wei heeft staan. In welk jaar was dat, 2008, 2009, 2010 of 2011? En gaat het om een op tientallen afgerond getal of om een exact weergave van de verhoudingen?
Oplopen
Uiteindelijk kun je stellen dat zomermelk voor 20 tot 25 procent bestaat uit stalmelk. Dat staat los van de coöperatie en dat percentage zal de komende jaren zonder twijfel verder oplopen. Dat weten ze bij Campina ook. Maar voorlopig probeert de coöperatie garen te spinnen bij het ‘Good Guy’-imago van de organisatie die nadrukkelijk vindt dat koeien in de wei horen. Bekijk ook: Campina Halal , Arische Milner , Eigen koe eerst , Arla Peter Hendriks (klik hier voor meer columns)
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor