Campers zijn populair. De camper geeft het ultieme gevoel van vrijheid en geeft vorm aan een jongensdroom om in een soort vrachtwagen rond te rijden, hoog te zitten, rond te lopen in een volledig ingericht huisje zonder scheiding tussen bestuurder en de rest van de wagen. Hierbij vergeleken is de caravan natuurlijk een wat duffig en stoffig ding, die je tijdens de reis als ogenschijnlijk onzinnige ballast achter je aansleept.
Maar de camper is duur. Zelfs tweedehands kun je onder de 6 à 7000 euro niet echt een goede, ruime camper kopen. Dat de camper zo duur is behoeft geen uitleg. In feite moet je de prijs van je auto optellen bij die van een caravan. Dat is één van de redenen dat de caravan veel meer verkocht wordt dan de camper. Voor prijs van een tweedehands Camper koop je al gauw een splinternieuwe caravan. De meeste campers zijn echter zeer degelijk en geven (veel) waar voor je geld. Het feit dat je in een auto en een huis tegelijk rijdt geeft een heel bijzonder gevoel. Het maakt de camper vaak wel tot een groot en log ding. Het nadeel daarvan is dat je heel goed moet uitzoeken waar je gaat kamperen en hoe je de inkoop doet. Niet alle campings hebben goede camperfaciliteiten en een winkel. Met een personenauto ben je zeer mobiel. Gek genoeg met een camper niet. Er moet nogal wat gebeuren voordat je 'even' kan gaan rijden. Dat is een ander voordeel van de caravan: je laat je huisje staan en hebt ter plekke meer vrijheid met je personenauto.
Hoewel er in Europa bijna nergens meer vrij mag worden gekampeerd (het grote voordeel met een camper) stijgt het aantal camperbezitters. Er zijn meer dan 200 camperfabrikanten, terwijl er slechts een handjevol chassis in productie zijn. De meeste campers worden gebouwd op het onderstel van Fiat, Mercedes en Peugeot. Verder hebben Ford en Volkswagen nog een aantal eigen campers, maar ook daar wordt samengewerkt met bekende camperbouwers. In kwaliteit wijken de onderstellen en motoren niet veel van elkaar af. De meeste (diesel)motoren en chassis zijn van Europese topfabrikanten met jaren ervaring op het gebied van vracht- en bestelwagens. Het verschil zit hem in de opbouw. Ons advies is: ga voor een kleine of middelgrote camper en let op de oplossingen op het gebied van ruimte en indeling in verhouding tot de prijs. Luxe is leuk maar niet doorslaggevend. Sommige campers zijn zeer luxe maar niet handig ingedeeld.