BMW i introduceert deze zomer een versie van de elektrische BMW i3 met een grotere capaciteit batterij. De bruto capaciteit groeide van 22 kWh naar 33 kWh, in Ampère-uur uitgedrukt van 60 Ah naar 94 Ah, maar de batterij is niet groter. De actieradius is volgens de standaard NEDC-cyclus met 50% gegroeid en bedraagt nu 300 km (194 km voor de oorspronkelijke batterij) en 200 km onder dagelijkse omstandigheden.
Prestaties
De prestaties van de 125 kW (170 pk) sterke elektromotor zijn vrijwel ongewijzigd. De BMW i3 accelereert vanuit stilstand in 7,3 seconden naar 100 km/u. De BMW i3 is daarmee de sportiefste en efficiëntste elektrisch aangedreven auto in zijn segment, met een stroomverbruik van 12,6 kWh/100 km (NEDC-cyclus).
Vier versies
De BMW i3 met 60 Ah batterij die twee jaar geleden werd geïntroduceerd, blijft leverbaar, evenals de Range Extender (REX) voor beide versies. De REX is een tweecilinder benzinemotor die de batterij houdt opgeladen tijdens het rijden en voor maximaal 150 kilometer (extra) actieradius zorgt. Het gecombineerde brandstofverbruik voor de BMW i3 (94 Ah) en BMW i3 (60 Ah) met Range Extender bedraagt 0,6 l/100 km. Het gecombineerde stroomverbruik is vastgesteld op 11,3 en 13,5 kWh/100 km en de CO2-emissie 12 en 13 g/km [1].
Het aantal BMW i3-modellen is dus uitgebreid naar vier, met de volgende richtprijzen (de officiële prijzen volgt later):
BMW i3 (60 Ah): €35.500
BMW i3 (94 Ah): €36.700
BMW i3 met Range Extender (60 Ah): €39.990
BMW i3 met Range Extender (94 Ah): €41.190
Wisselen
Eigenaren van een BMW i3 kunnen op speciale aanvraag hun 60 Ah batterij laten vervangen door de 94 Ah versie.