Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Bagage komt niet aan, wat nu?
07-06-2019
•
leestijd 3 minuten
•
2703 keer bekeken
•
Met de zomer voor de deur kijk je misschien al verlangend uit naar je vakantie. Heerlijk met een cocktailtje aan het strand in je zwembroek of bikini. Maar wat nu als je straks uit het vliegtuig stapt en je na verschillende rondjes nog steeds je koffer niet hebt voorbij zien komen op de bagageband? Daar gaat je plan om direct in het hotel je lange spijkerbroek en t-shirt om te wisselen voor je strandkleding. Je hoopt natuurlijk niet dat dit gebeurt, maar lees voor de zekerheid even dit artikel. Je bent dan in ieder geval goed voorbereid als je bagage niet aankomt.
Wat moet je doen als je bagage niet aankomt?
Eerst even nog een tip vooraf: Bij het inchecken van je bagage krijg je een bagagesticker. Bewaar die heel goed. Dit is het bewijs dat je bagage hebt ingecheckt en dat heb je echt nodig als je bagage niet op je vakantiebestemming aankomt.
Blijkt bij aankomst dat je bagage er niet is, ga dan naar een servicebalie van de luchtvaartmaatschappij. De medewerkers controleren aan de hand van je bagagesticker waar jouw bagage is. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je bagage is achtergebleven op het vliegveld van vertrek of in een ander vliegtuig is ingeladen. Omdat alle luchthavens wereldwijd hetzelfde systeem gebruiken, kunnen de medewerkers meestal direct zien waar jouw bagage is.
Gelokaliseerd? Vliegmaatschappij zorgt voor levering
Als ze weten waar je bagage is, zorgt de vliegmaatschappij dat deze alsnog naar je bestemming komt. Je koffer of backpack wordt dan afgeleverd bij je camping of hotel.
Vinden de medewerkers je bagage niet direct, dan hebben ze 21 dagen de tijd om je bagage alsnog te vinden. Daarna stoppen ze met zoeken. Wordt je bagage pas gevonden als je alweer terug in Nederland bent, dan vergoedt je reisverzekeraar het terugsturen van je bagage naar huis.
Vraag om een PIR-formulier
Vraag bij de servicebalie van de luchtvaartmaatschappij om een Property Irregularity Report (PIR). Dit is een formulier waarmee je de vliegmaatschappij aansprakelijk stelt voor verlies of vertraging van je bagage. Hebben medereizigers ook spullen in dezelfde koffer zitten, dan moeten zij ook dit formulier invullen. Het is echt belangrijk dat je dit direct regelt. Ga niet eerst naar je hotel. Het is dan namelijk veel lastiger om het nog te regelen en zonder PIR-formulier en bagagesticker krijg je geen vergoeding van je reisverzekering of de luchtvaartmaatschappij.
Mag je nieuwe spullen kopen als je bagage niet aankomt?
De meeste luchtvaartmaatschappijen bieden je bij vertraagde bagage een vergoeding aan, zodat je alvast de hoognodige toiletspullen en kleding kunt kopen. Maar je kunt hiervoor ook een beroep doen op je reisverzekering. Voordeel van je reisverzekering is dat de vergoeding vaak hoger is. Neem vóór je nieuwe spullen koopt wel altijd even contact op met je reisverzekeraar. Bij sommige reisverzekeringen mag je namelijk pas na een bepaalde tijd nieuwe spullen kopen. In de tabel bij dit artikel zie je per doorlopende reisverzekering wat je vergoedt krijgt voor noodaankopen als je bagage niet aankomt. Bewaar ook de bonnetjes van al je aankopen. Die heb je nodig om de kosten te declareren bij je reisverzekering.
Bagage definitief kwijt?
Vind de vliegtuigmaatschappij je bagage niet meer terug, dan dien je een claim in bij je reisverzekeraar voor het verlies van je bagage. Ook hier geldt weer: dit kun je ook doen bij de luchtvaartmaatschappij, maar de reisverzekeraar vergoedt meestal meer. In de tabel in dit artikel zie je hoeveel je reisverzekering maximaal vergoedt voor je bagage.
Let op!
Voor specifieke voorwerpen gelden afwijkende maximumbedragen, bijvoorbeeld voor mobiele telefoons, fotocamera’s of zonnebrillen. Deze bedragen verschillen per verzekeraar. In de polisvoorwaarden van je reisverzekering zie je per onderdeel hoeveel je verzekering maximaal vergoedt.
Nog enkele handige tips
Tot slot nog een paar handige tips om, mocht je bagage later aankomen dan jij, de ellende zoveel mogelijk te beperken:
- Doe je kostbare spullen altijd in je handbagage.
- Stop in je handbagage altijd een of twee setjes ondergoed en sokken. Zo heb je daar in elk geval wel schone van als je bagage later komt.
- Heb je in je vluchtschema een korte overstap van een uur of minder? Dan is de kans groot dat je bagage de overstap niet haalt. Bereid je hier dan op voor door de spullen die je de eerste dagen echt bij je wilt hebben in je handbagage te vervoeren.