Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Apple wil bescherming voor zijn 'blaadje'

05-06-2014
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Apple-logo_07.jpg
Apple wil het kenmerkende blaadje van het Apple-logo als apart merk registreren, maar is daar vooralsnog niet in geslaagd. Toen het Europese merkenbureau de aanvraag van het blaadje begin dit jaar afwees, tekende het Amerikaanse bedrijf beroep aan. De behandeling van de beroepsprocedure is nu op 4 juni begonnen, blijkt uit onderzoek van merkenbureau Chiever.
Ingeburgerd
De registratie van het losse blaadje is afgewezen omdat de afbeelding volgens het Europese merkenbureau niet meer is dan een eenvoudige ellips-vorm, die het publiek niet als merk zal opvatten. Apple meent echter dat het blaadje door de grote bekendheid van het Apple-logo is ,,ingeburgerd'' en wel degelijk als merk wordt gezien.
Wereldbekend
Volgens Bas Kist van Chiever is het maar helemaal de vraag of het beroep van Apple zal slagen. ,,Het merkenbureau is erg streng bij dit soort tamelijk basale vormen; die krijg je tegenwoordig heel lastig beschermd. Natuurlijk is het Apple-logo op zich een wereldbekend merk, maar dat wil nog niet zeggen dat dat blaadje los dat ook is.''
ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!