Door een recente wijziging van Apple, waardoor mensen worden gevraagd toestemming te geven aan apps die informatie over hen verzamelen, leveren sociale-mediabedrijven een kleine 10 miljard dollar aan omzet in. Dat schrijft zakenkrant Financial Times aan de hand van cijfers van advertentietechnologiebedrijf Lotame. Het gaat omgerekend om zo'n 8,5 miljard euro.
Meta, het moederbedrijf van onder meer Facebook, verloor in absolute zin de meeste omzet. Snap, het bedrijf achter Snapchat, zag relatief de meeste omzet verdwijnen omdat diens app Snapchat sterker op mobiele gebruikers leunt.
Apple veranderde dit voorjaar een instelling in zijn mobiele besturingssysteem. Dankzij deze wijziging moeten apps die hun gebruikers willen volgen daarvoor vooraf toestemming vragen. Dit wordt ook wel een opt-in genoemd. Het groot aandeel van de iPhone-gebruikers gaf die toestemming niet, waardoor sociale-mediabedrijven advertentie-inkomsten mislopen.
In eerdere versies van iOS konden de gebruikers ook al kiezen om niet gevolgd te worden, maar moesten ze wel zelf op zoek naar de instelling (namelijk de 'opt-out') op hun mobiele telefoon. Dat gebeurde veel minder.\
*Een opt-out instelling zorgt ervoor dat je niet meer aangemeld bent voor iets, zoals meldingen, advertenties of het delen van informatie. Indien je deze instelling niet inschakelt, ben je dus wel automatisch aangemeld voor dergelijke zaken. Je zult dus als gebruiker zelf de instelling moeten omzetten. Met een opt-in gebeurt het tegenovergestelde en geeft je vooraf nadrukkelijk toestemming om informatie te ontvangen of te delen.
Door de opt-out weten bedrijven als Facebook, Snap, maar ook Twitter en YouTube nu minder over hun gebruikers. Hierdoor kunnen ze tevens adverteerders hun reclame minder precies op hun doelgroep laten richten. Dat maakt die reclames minder effectief en dus willen adverteerders daar ook minder voor betalen.
Hoewel YouTube en Twitter de verandering wel merkten, noemden ze de gevolgen beperkt. YouTube verzamelt, als onderdeel van Google, ook zijn eigen data over gebruikers. Zodoende vertrouwt YouTube minder op wat het via de apps op de iPhone te weten kan komen. Twitter laat adverteerders reclame maken per onderwerp en niet zozeer gericht op kenmerken van de gebruikers.
De eigen advertentiedienst van Apple groeide afgelopen kwartaal ook. Wel is onduidelijk met hoeveel, omdat de iPhonemaker de advertentie onder de kop 'Diensten' schaart. Daar vallen ook bijvoorbeeld abonnementen op muziekstreamingdienst Apple Music en videostreamingdienst Apple TV+ onder. Dat leverde het bedrijf de nodige kritiek op, maar Apple-topman Tim Cook houdt vol dat de privacy van gebruikers de belangrijkste reden was voor de verandering.
Bron: ANP, Financial Times
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!