Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Apple past beleid rondom refurbishing niet aan na vonnis rechter

21-01-2017
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
966 keer bekeken
  •  
smartphone iphone
Stel: je koopt een gloednieuwe iPhone en binnen enkele weken of maanden vertoont je toestel kuren. In eerste instantie heb je dan het recht op kosteloze reparatie bij de verkoper, maar als er onherstelbare schade is, dan heb je recht op een nieuwe telefoon. En dus niet op een zogeheten ‘refurbished’ toestel.
Een refurbished – oftewel een gereviseerde – telefoon is een toestel dat is samengesteld uit oude en nieuwe onderdelen. In principe zou deze naar behoren moeten werken, maar het is geen nieuwe telefoon die rechtstreeks uit de fabriek komt. Bij Apple worden veelvuldig gereviseerde apparaten aangeboden als vervangend toestel, ook als je recht hebt op een nieuwe.
In de Belbus heeft Kassa al tweemaal aandacht besteed aan refurbished Apple-producten; eenmaal met de refurbished iPad van Gerard en eenmaal met de iPhone van Martijn.
Uitspraak rechter
In december 2014 koopt Kim van de Scheur een iPhone 6 Plus bij de Apple Store in Amsterdam. Als haar telefoon er na acht maanden mee stopt en niet meer te repareren blijkt, wordt haar een vervangend toestel aangeboden. Omdat ze doorvraagt, ontdekt ze dat het om een refurbished toestel gaat. Daar gaat Kim niet mee akkoord en ze doet een beroep op haar rechtsbijstandsverzekering. Met behulp van SRK Rechtsbijstand start Kim een rechtszaak, waarbij ze in juli 2016 door de rechter in het gelijk wordt gesteld. Apple moet het aankoopbedrag (799 euro) aan de vrouw terugbetalen, evenals de gemaakte rechtszaakkosten.
Beleid niet aangepast
Als we een half jaar na de uitspraak contact hebben met SRK Rechtsbijstand, blijkt echter dat er ook na de uitspraak bij SRK nieuwe zaken in behandeling zijn genomen. Het betreft mensen die ná de uitspraak van de rechter in een soortgelijke situatie een refurbished toestel aangeboden krijgen als vervangend toestel, wanneer hun eigen toestel onherstelbaar kapot is.
Na een oproep via de website spreekt ook Kassa meerdere mensen die het afgelopen half jaar een gereviseerde iPhone aangeboden hebben gekregen wanneer hun telefoon binnen de garantietermijn onherstelbaar beschadigd is geraakt. Bij het merendeel van deze mensen wordt niet verteld dat het om een refurbished toestel gaat, maar moet de klant hier eerst zelf naar vragen.
In het geval van Jan Meijer, die in november 2016 al na negen dagen problemen heeft met zijn gloednieuwe iPhone, wordt geen refurbished maar een ‘reassembled’ iPhone aangeboden. Maar of het nu refurbished, reassembled of remanufactured is, het betreft géén nieuwe iPhone.
Apple niet bereikbaar
Uiteraard willen we graag weten waarom Apple nog steeds refurbished iPhones aanbiedt aan mensen die recht hebben op een nieuwe telefoon, en daarmee dus het vonnis naast zich neer lijkt te leggen. De enige manier om als journalist in contact te komen, is via de Apple Media Helpline . Sterker nog, er is slechts één iemand die ons te woord mag staan en dat is Martijn Kroonstuiver, PR Manager bij Apple Benelux.
We proberen via telefoon, voicemail, meerdere mailadressen en social media in contact te komen, maar zonder succes. Ook als we na een aantal dagen besluiten langs te gaan bij het hoofdkantoor in Amsterdam, kan niemand ons te woord staan.
Tips
Apple mag niet zelf bepalen of ze een refurbished of een nieuw toestel teruggeven, die keuze moet bij de consument liggen. Als uw iPhone binnen de garantietermijn kapot gaat en niet te repareren is, laat u dan niet zomaar naar huis sturen met een gereviseerd toestel.
De Consumentenbond en SRK hebben enkele tips:
Juriste Nicoline van Rhijn van SRK: “De klant moet wel stellig zijn! En niet zomaar akkoord gaan met een refurbished toestel. De aanhouder wint, kijk maar naar mevrouw Van de Scheur.”
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!