Apple is meest waardevolle merk
30-09-2013
• leestijd 1 minuten
Apple heeft Coca-Cola verdreven van de eerste plaats op de wereldwijde ranglijst van meest waardevolle bekende merken. Dat maakte het Britse advies- en merkenbureau Interbrand maandag bekend. Het is voor het eerst in 13 jaar dat Coca-Cola de lijst niet aanvoert.
Verandert ons leven
,,Zo nu en dan verandert een bedrijf ons leven, niet alleen met zijn producten maar met zijn hele gedachtegoed. Dit is de reden waarom we na 13 jaar Coca-Cola aan de top, nu Apple op nummer 1 terugzien'' aldus Patrick Stal van Interbrand Amsterdam. Apple is volgens het internationaal leidende bureau 98,3 miljard dollar (72,6 miljard euro) waard.
Nieuwe merken
Interbrand publiceert elk jaar de ranglijst waarin de merkwaarde van de 100 meest waardevolle merken ter wereld onderzocht wordt.
Nederlandse merken
In de lijst staan drie Nederlandse merken: Philips (40), Shell (73) en Heineken (92). ,,Ze blijven het goed doen en verzekeren zich al jarenlang van solide posities'', aldus Interbrand. Hun gezamenlijke merkwaarde nam met bijna 11 procent toe ten opzichte van vorig jaar. ,,Vanzelfsprekend een goede ontwikkeling, maar evident is ook dat er kansen liggen voor het drietal wanneer we constateren dat Philips, Shell en Heineken samen goed zijn voor 'slechts' 1,3 procent van de totale merkwaarde in de lijst'', aldus Interbrand.
Top 5
Kijk voor de top 5 waardevolste merken
hier
.
ANP/Interbrand