Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

ANWB wil compensatie voor Opel-rijders

20-02-2021
  •  
leestijd 5 minuten
  •  
8744 keer bekeken
  •  

De ANWB gaat twee Opel-rijders begeleiden in een zaak bij de Geschillencommissie Vervoertuigen. De organisatie heeft veel klachten gekregen over het hulp- en servicesysteem OnStar in Opel, dat sinds kort niet meer werkt en waar geen alternatief voor is. Opel Nederland wil geen compensatie geven en de ANWB is van mening dat Opel-rijders hier wel recht op hebben.

Ook bij Kassa hebben zich tientallen boze Opel-rijders gemeld. Ze hebben hun Opel vaak in 2017 of begin 2018 gekocht, en nu werkt het OnStar systeem niet meer. Met het OnStar systeem konden ze bijvoorbeeld thuis op de bank via een app de bandenspanning controleren, de benzinestand checken of de navigatie vast instellen. Het was tevens ook een hulpsysteem. Als een Opel-rijder bijvoorbeeld tegen een boom aanrijdt, worden automatisch de hulpdiensten gealarmeerd. En onderweg kunnen ze op de SOS-knop drukken als ze zich in een noodsituatie bevinden. Dan krijgen ze iemand aan de lijn die ze helpt.

Overname merk Opel

De Opel-rijders hebben vaak bewust voor deze dienst in hun auto gekozen en hier bij aankoop honderden euro’s extra voor betaald. Opel Nederland liet halverwege 2018 opeens weten dat OnStar niet meer zou werken in Europa. Dit komt omdat het merk Opel eerst in handen was van het Amerikaanse General Motors, waar ook het dochterbedrijf OnStar onder viel. Maar in 2017 koopt het Franse PSA het merk Opel, en hierdoor vertrekt OnStar uit Europa. Er rijden nu in heel Europa naar schatting honderdduizenden Opel-auto's rond waarin OnStar niet meer werkt.

Van het kastje naar de muur

Veel Opel-rijders proberen al twee jaar een antwoord te krijgen van hun dealer én Opel Nederland: komt er een alternatief? En zo niet, krijgen ze compensatie voor het niet-werkende onderdeel in hun auto? Het lastige is dat de dealer waar ze het koopcontract getekend hebben in principe het juridische aanspreekpunt is. Maar de dealer verwijst vaak door naar Opel Nederland. En Opel Nederland communiceert al twee jaar lang dat het ‘een alternatief onderzoekt’. Dit tot verbazing van de Opel dealers, waarvan er een aantal aan Kassa laten weten dat ze in 2018 al wisten dat er geen alternatief is. Het nieuwe systeem van Opel, Opel Connect, is namelijk niet meer in te bouwen in bestaande auto’s.

Zelfs afgelopen januari nog stuurde Opel Nederland een memo aan de Opel dealers waarin stond 'dat het een alternatief onderzoekt'. Deze memo vind je hieronder als bijlage. Uiteindelijk geeft Opel Nederland deze week aan Kassa toe dat dit inderdaad niet klopt. “Die verklaring is verouderd en had daarom niet in een recente FAQ aan de Opel dealers mogen staan.”

150 euro voucher voor aantal Opel-rijders

Opel Nederland laat in een lange reactie weten dat het niet gaat compenseren. Hieronder vind je de volledige reactie en de daartoe behorende bijlagen. Wat Opel betreft, is bij aankoop nooit beloofd dat OnStar altijd zou blijven werken. Ook stelt het bedrijf dat de auto nu, na het stoppen van OnStar, niet van ‘mindere aard’ is dan bij aankoop. Kassa ontdekt echter dat Opel Nederland meerdere Opel-rijders die belden met een klacht over OnStar een voucher heeft aangeboden van 150 euro. Deze is te besteden bij Opel. Binnen vijf dagen na het aanbod moest de Opel-rijder beslissen, daarna zou de zaak dan afgedaan zijn. Gek genoeg is dit niet aan alle Opel-rijders aangeboden die Opel Nederland hebben gebeld.

De Vereniging van Opel Dealers (VODN), die alle Opel dealers in Nederland vertegenwoordigingen, is hier verbaasd over. "Als dealers vinden we dit een mooie geste waarbij we wel van mening zijn dat zo’n voucher dan ook aan alle voormalige Opel OnStar-abonnees moet toekomen", laat voorzitter Theo Janssens weten.

Is een voucher van 150 euro voldoende? Nee, zegt Annemieke Zerdoun van de ANWB. "Een belangrijk onderdeel in de auto werkt niet meer. Wij vinden: als je deze auto nieuw koopt, mag je ervan uitgaan dat dit toch wel tien jaar blijft werken." De ANWB heeft nu twee Opel-rijders geselecteerd die ze gaan begeleiden in een zaak bij Geschillencommissie Voertuigen. "Wij hopen op een positieve uitkomst. Bijvoorbeeld: de Opel dealer moet 300 euro betalen. Die uitslag is dan bindend, daar kan geen hoger beroep op komen. Die dealer moet dan gewoon betalen."

Uitspraak voor alle Opel-rijders

De Geschillencommissie Voertuigen laat weten dat ze tot nu toe nog geen zaak hebben gehad over OnStar. Iedere consument die een geschil heeft met zijn autodealer, kan zich wenden tot deze Geschillencommissie. Wel moet je eerst je dealer schriftelijk in gebreke stellen, dus een brief sturen. En als je dan geen of een onbevredigend antwoord krijgt, kan je de zaak binnen een jaar aanmelden bij de Geschillencommissie. De ANWB heeft een voorbeeldbrief, genaamd Pakket modelbrief conformiteit - gemaakt die consumenten naar hun dealer kunnen sturen en informatie verzameld over de eenzijdige opzeggen van OnStar door Opel.

Vaak doet de Geschillencommissie binnen vier tot zes maanden uitspraak. Een deskundigenonderzoek, waarbij er naar je auto wordt gekeken, kan onderdeel uitmaken van de zaak. Er is ook een zitting waar zowel de dealer als de autorijder hun zegje kunnen doen. Zerdoun: "Mocht er een positieve uitspraak komen voor de Opel-rijders, dan kunnen wij daarmee weer het gesprek aangaan met Opel Nederland."

Update augustus 2021

Opel-rijder Jan Verkerk is na de uitzending van Kassa naar de Geschillencommissie gestapt om een zaak te starten tegen zijn Opel dealer waar hij de auto heeft gekocht. Tot een echte zaak is het niet gekomen: zijn dealer stelde toen een schikking voor, waar Jan mee akkoord is gegaan. Hij heeft inmiddels 480 euro compensatie ontvangen en een onkostenvergoeding van 125 euro voor het indienen van de zaak bij de Geschillencommissie.

Ook Opel-rijder Hans de Vlugt, die zijn Opel least via Opel Lease (inmiddels ALD automotive), stapte na de uitzending van Kassa naar de Geschillencommissie. Hij kreeg, voor het tot een zaak kwam, een schikkingsvoorstel van 600 euro (één maandbedrag ) en een onkostenvergoeding. Hij is hiermee akkoord gegaan. De Geschillencommissie Vervoer laat aan Kassa weten dat er op dit moment drie nieuwe zaken zijn ingediend bij de Geschillencommissie door Opel-rijders tegen hun dealers. 

Reactie Opel Nederland

Opel Nederland laat weten dat ze op het standpunt blijven staan dat ze niet compenseren. ‘Wij zijn niet geïnformeerd over of formeel betrokken bij specifieke schikkingen tussen Opel-dealers en klanten.' Lees de volledige reactie hier:

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor