Verschillende organisaties, waaronder KWF Kankerbestrijding, de Hartstichting en het Longfonds pleiten voor een algehele stop op de verkoop van tabak in supermarkten. Tezamen zijn zij initiatiefnemers voor de ‘Rookvrije Generatie’.
De aanleiding is het besluit van supermarktketen Lidl om per direct te stoppen met de verkoop van tabaksproducten in haar winkels. Herman Vijbrief, woordvoerder van het Longfonds, geeft aan dat dit besluit een “enorme stap op weg naar een rookvrije generatie” is.
De drie initiatiefnemers van de ‘Rookvrije Generatie’ juichen dit besluit dus toe en hopen dat meerdere supermarkten het voorbeeld zullen volgen. Verslavingskunde Nederland benoemt de stap als “een doorbraak in dit moeilijke dossier.” Rookvrije Generatie pleit al jaren voor een maatschappij waarin kinderen kunnen opgroeien zonder tabakswaren.
Vandaag is ook ‘Stoptober’ begonnen. Een maatschappelijk initiatief waarbij mensen 31 dagen stoppen met roken om zodoende definitief de sigaret neer te leggen. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!