Snorfietsers in Amsterdam mogen vanaf maandag binnen de ringweg A10 niet langer op het fietspad rijden. Ze moeten nu een helm op en uitwijken naar de rijbaan. De gemeente wil hiermee de verkeersveiligheid vergroten en de drukte op de fietspaden terugdringen.
De gemeente erkent dat het wennen zal zijn, ook voor automobilisten en andere weggebruikers. Snorfietsers mogen maximaal 25 kilometer per uur. Toen de brommers in 1999 naar de rijbaan gingen, mochten ze 30 kilometer per uur rijden. Dat leidde volgens de gemeente direct in het eerste jaar al tot minder snorfietsslachtoffers.
Verkeersveiligheid
De Tweede Kamer stemde in 2017 in met een regeringsplan om gemeenten de mogelijkheid te geven snorfietsers naar de rijbaan te verplaatsen. Het plan leidde tot flinke kritiek. Zo noemde RAI Vereniging het onbegrijpelijk omdat wetenschappelijk is bewezen dat de verkeersveiligheid niet verbetert, maar dat snorfietsers door deze maatregel juist in gevaar worden gebracht. Bij de gemeente kwam een ongekend aantal reacties binnen, zo'n 4500, van zowel voor- als tegenstanders.
Wennen
Snorfietsers in Amsterdam kunnen er de komende acht weken nog even aan wennen dat ze niet meer welkom zijn op het fietspad. Daarna kunnen ze rekenen op een boete van 95 euro als ze niet op de rijbaan rijden en/of geen helm dragen. Tijdens de wenperiode zet de gemeente 27 teams van twee verkeersregelaars in om de snorfietsers te begeleiden.
Wegmarkeringen
Ook zijn op 56 plekken waar snorfietsers naar de rijbaan moeten, wegmarkeringen aangebracht en staan er 3700 borden verspreid door de stad om alle weggebruikers te wijzen op de nieuwe regel, die maandag is ingegaan.
Volgens een woordvoerder van wethouder Sharon Dijksma (verkeer) worden over acht weken twaalf extra handhavers ingezet om te controleren of de snorfietsers zich aan de nieuwe regels houden. De handhavers doen dat samen met de buitengewoon opsporingsambtenaren (boa's) die al in de stad actief zijn. ANP