Klachtenstroom
Bij Kassa en de Consumentenbond stroomden de klachten binnen over het bedrijf
DIT is TV,
aanbieder van onder andere mediaboxen waarmee je films en series op je televisie kunt streamen. Klanten kregen na bestelling (en betaling) helemaal geen kastje geleverd, of kregen na het retour sturen van een kastje waar zij niet tevreden over waren hun geld niet meer terug. Ook maken klanten hoge kosten door het bellen naar een duur telefoonnummer om met de klantenservice van DIT is TV in contact te komen. Klanten krijgen enkel loze beloften van het bedrijf.
Streamen
, mag dat wel?
DIT is TV maakt gebruik van software waarmee je via verschillende links content kunt bekijken die uit illegale bron verkregen zijn. In Nederland is het op dit moment niet illegaal om als consument content uit illegale bron te streamen, waar illegale content downloaden (waarbij wél een kopie wordt opgeslagen) al wel verboden is. DIT is TV speelt hier handig op in met hun mediaboxen. Het Europees Hof zal dit najaar uitspraak doen over de regels omtrent streaming, het is dus nog de vraag of het ook legaal blijft.
Instabiel
Techdeskundige Remco Bron legt uit dat het in het geval van DIT is TV gaat om streamen uit illegale bron. Omdat de film, serie of wedstrijd die je bekijkt eigenlijk niet voor jou zichtbaar zou mogen zijn, omdat je er niet voor betaald hebt, is er een kans dat de links na enige tijd niet meer werken. Als deze niet ge-update worden kan het zo zijn dat het aanbod minder lang mee gaat dan je bij aankoop verwacht had. Deze streaming techniek is om die reden dus instabiel te noemen.
80 cent per minuut
Tot Kassa zich er mee bemoeide communiceerde DIT is TV enkel een telefoonnummer van 80 cent per minuut op hun website. Veel gedupeerde klanten geven aan hoge kosten gemaakt te hebben door via dit telefoonnummer met de gemaakt te hebben door via dit nummer naar de klantenservice te bellen. Nu is er ook een goedkoper telefoonnummer op de website te vinden (0900-2010000, 1 euro per gesprek).
Stichting WebwinkelKeur
liet Kassa weten dat zij in juni het keurmerk van DIT is TV hebben ingetrokken. DIT is TV heeft onterecht nog wel op hun site vermeld staan dat consumenten een geschil met DIT is TV via Stichting WebwinkelKeur kunnen aanmelden voor bemiddeling. Dit is niet het geval. Klachten over klantenservice telefoonnummers kunnen gemeld worden bij de toezichthouder
Autoriteit Consument & Markt (ACM)
.
Consumentenbond
Sandra de Jong van de Consumentenbond reageert in de studio. Ook de Consumentenbond heeft al eerder aan DIT is TV gevraagd om de bestaande klachten op te lossen. Dat is toen door het bedrijf toegezegd, maar niet waargemaakt. De Consumentbond ontving honderden klachten, onder anderen via hun website
Klachtenkompas
. Als de klachten niet opgelost worden zal de Consumentenbond een collectieve actie starten om het geld van gedupeerde klanten bij het bedrijf terug te eisen.
De dagvaarding bij de Consumentenbond ligt klaar. Om deel te nemen aan deze collectieve actie van de Consumentenbond om het geld waar gedupeerde klanten nog recht op hebben bij Dit is TV terug te krijgen hoef je je klacht alleen te melden via Klachtenkompas als je dit nog niet hebt gedaan. Op die manier ben je direct onderdeel van het collectief. Je klacht over DIT is TV melden bij Klachtenkompas kan hier: http://www.klachtenkompas.nl/ditistvnl.
Reactie Dit is TV
DIT is TV heeft er voor gekozen niet voor onze camera te reageren. Het bedrijf stuurde een schriftelijke reactie en een zelfgemaakt filmpje, waarin eigenaar Franklin Koll belooft dat alle klachten binnen twee weken opgelost zijn. Het bedrijf zegt ‘door allerlei problemen bij de leverancier’ niet te hebben kunnen leveren. Dit zou reden zijn dat men ‘langer op een bestelling of retour betaling heeft moeten wachten. De volledige schriftelijke reactie van DIT is TV lees je
hier
.
Hieronder kun je het zelfgemaakt filmpje van DIT is TV bekijken.