Albert Heijn verlaagt de prijzen
07-09-2013
• leestijd 2 minuten
Albert Heijn gaat vanaf maandag de prijzen van ongeveer 1000 artikelen verlagen. Dat bevestigt de supermarktketen zaterdag. Onder meer thee, koffie, kattenvoer en mariakaakjes worden goedkoper. Het gaat vooral om A-merken, maar in sommige gevallen dalen de prijzen van het huismerk mee.
Sommige producten worden tot 20 procent goedkoper. Het gaat volgens Albert Heijn om een structurele prijsverlaging en niet om een kortingsactie.
Concurrentie
De grootste concurrent van Albert Heijn, Jumbo, laat in een reactie weten dat het de prijzen sowieso verlaagt als de vaste prijzen van een ander lager blijken. ,,Dat zullen we ook nu doen, of Albert Heijn nou 1 of 1000 prijzen verlaagt'', aldus een woordvoerder. Hoogvliet verklaart: ,,Wij bewaken altijd onze prijsafstand en zullen meegaan als Albert Heijn haar prijs verlaagt.'' Aldi, en C1000 waren niet bereikbaar voor commentaar.
Lidl
Albert Heijn richt de kortingsaanval voorop op rivaal Lidl. ,,Wij zien dat met name Lidl een heel stevige ontwikkeling doormaakt. Als marktleider kunnen wij niet stilzitten en dat laten gebeuren. We zien dat de klant acties en voordeel zoekt'', zegt topman Sander van der Laan in het AD zaterdag.
Reactie
"De berichtgeving waar aan wordt gerefereerd, is ons niet ontgaan. Het klopt dat steeds meer mensen de weg naar onze filialen weten te vinden en vertrouwd raken met onze bedrijfsformule. Wij bieden onze klanten altijd producten van de hoogste kwaliteit, voor de laagste prijs. Op dit concept wordt enthousiast gereageerd en dat moedigt ons aan om het voort te blijven zetten. Klanttevredenheid staat bij ons immers voorop," zegt een woordvoerder van de supermarktketen.
'Duurder'
Een woordvoerster voegt eraan toe dat klanten het gevoel hebben ,,dat ze bij Albert Heijn duurder uit zijn. Dat is de reden om de prijs te verlagen. We willen een signaal afgeven naar onze klanten. We zien dat het leven duurder is geworden.''
Prijzenoorlog
Eind 2003 kondigde Albert Heijn ook een grote prijsverlaging aan. Dat leidde tot een prijzenoorlog onder de supermarkten. Volgens Albert Heijn is de situatie deze keer anders. ,,Dit verandert niets aan onze positie in de markt. Qua prijzen zitten we in het midden en blijven we in het midden zitten. Daarom denken we dat dit de markt niet in beweging zal brengen.''
ANP