Albert Heijn test bezorging via slim slot voor als klanten niet thuis zijn
22-11-2018
•
leestijd 2 minuten
•
237 keer bekeken
•
Albert Heijn is bezig met een uitgebreidere test voor bezorging. Via een slimme deurbel en een smart lock kunnen boodschappenbezorgers de boodschappen in het huis van de klant afleveren als deze niet aanwezig is.
Afgelopen zomer werd de leveringsmethode al op kleinere schaal getest. De nieuwe testfase die op 1 oktober is begonnen in de regio Alkmaar duurt acht weken.
Nieuwe manier van bezorgen
Als de bezorger van Albert Heijn aankomt belt hij eerst aan via een slimme deurbel Secufirst. De klant krijgt dan een melding via een app op zijn smartphone. Via een live videoverbinding kan de bewoner de bezorger identificeren en de voordeur openen. De bezorger kan dan de boodschappen naar binnen brengen en gekoelde producten in de koelkast zetten. Als de bezorger het huis verlaat gaat het slimme Nuki slot automatisch op slot.
Gedeelde voordeur
Volgens Albert Heijn kan er ook bezorgd worden bij mensen met een gedeelde voordeur. Bij deze klanten wordt het slimme deurslot Nello gebruikt. Bij deze sloten gaat de deur automatisch open als de bezorger op het vooraf afgesproken tijdstip aanbelt.
Nog niet gewend
"Mensen zijn het nog niet gewend dat hun boodschappen in hun huis worden geleverd terwijl ze er zelf niet zijn”, zegt Julie Kuipéri, innovation specialist bij Albert Heijn. “Onze belangrijkste doelstelling is inzicht krijgen in de perceptie en de mening van zowel klanten als bezorgers bij deze nieuwe leveringsmethode.” Uit onderzoek blijkt dat meer dan vijftien procent van de consumenten geïnteresseerd is in de thuislevering van voedingsproducten.
AH Labs
Afgelopen juni werd het startschot gegeven voor de proef van AH Labs op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize. AH Labs bedenkt en ontwikkelt nieuwe concepten om de service van de supermarktketen te verbeteren.