Albert Heijn heeft voor de tweede keer de titel Liegebeest gekregen. De twijfelachtige eer gaat naar de supermarktketen voor de verpakking van AH kip, waar 'meer ruimte' op staat vermeld. Het initiatief komt van Wakker Dier, dat de prijs ieder jaar uitreikt.
De kip waar de prijs van op toepassing is, heeft volgens Wakker dier weinig ruimte, in tegenstelling tot wat Albert Heijn met de verpakking suggereert. Er zouden volgens de organisatie zestien kippen op een vierkante meter zitten, zonder daglicht. De supermarkt kwam als 'winnaar' uit de bus met 7000 van de 19.000 stemmen. Wakker Dier heeft de verkiezing al elf jaar gehouden. In 2017 won Albert Heijn ook, toen vanwege serranoham met een foto van varkens in de wei op de verpakking.
Minste stappen
De verkiezing is volgens Wakker Dier bedoeld om bedrijven aan te pakken die consumenten om de tuin leiden als het gaat om dierenwelzijn. De organisatie zegt dat Albert Heijn van alle de minste stappen heeft gezet na het stoppen met de plofkip in 2016. De verkregen titel zou volgens Albert Heijn berusten op een 'vervelend misverstand' bij Wakker Dier.
Met de verpakking wordt bedoeld dat de kippen meer ruimte hebben ten opzichte van een aantal jaren geleden, en niet in vergelijking met concurrentie. Daar zouden 'misschien vijftien kippen per vierkante meter' zitten, aldus de supermarktketen in een reactie.
Plofkippen
Vorig jaar werd de prijs aan de Rabobank uitgereikt. De bank won met een reclame waarin volgens Wakker Dier de suggestie werd gewekt de voedingssector te gaan verduurzamen, maar in werkelijkheid zouden er miljarden euro's zijn geïnvesteerd in plofkippen, megastallen en fastfoodketens. ANP