Albert Heijn is de tweede supermarkt die verpakkingen van ongezonde producten met kinderhelden en –figuren in de ban doet. Deze figuurtjes zullen verdwijnen van onder andere koek- en snoepverpakkingen.
‘Kids characters’
Na Plus Supermarkten is Albert Heijn nu ook overstag. De supermarktketen plaats geen afbeeldingen van kinderhelden en –figuurtjes meer op de verpakkingen van koekjes, snoepgoed en andere ongezonde producten.
Het gaat hierbij om ongeveer dertig producten van het eigen merk van Albert Heijn. Eind 2017 moeten alle zogeheten ‘Kids characters’-verpakking van het eigen merk uit de schappen verwijderd zijn.
ASK
Dit is goed nieuws voor de Alliantie Stop Kindermarketing (
ASK
). De club, die vorig jaar in het leven is geroepen en vooral bestaat uit artsen, gezondheidsorganisaties en de Consumentenbond, is blij dat er in 1,5 maand tijd al twee supermarkten vrijwillig meedoen met het weren van de figuurtjes op de verpakkingen.
Eigen merk
Het gaat hierbij nog steeds wel alleen om producten van het eigen merk. Merken als Verkade verkopen nog wel ongezonde producten met bijvoorbeeld Mega Mindy en Dora op de verpakkingen. Volgens de ASK is de wijziging een kleine stap in de goede richting. Als het aan de club ligt, komt er een wettelijk verbod op de verpakkingen met kinderhelden en vrolijke figuurtjes.