Sinds 1 juli 2021 is de beleidsregel “mobiele aankiesbaarheid 112” van kracht. Die stelt dat het alarmnummer gebeld moet kunnen worden via alle mobiele technieken. Autoriteit Consument & Markt heeft vastgesteld dat 112 niet altijd via 4G kan worden gebeld.
De ACM heeft telecomproviders op de vinger getikt doordat mobiel bellen naar 112 op dit moment veelal via het 2G en 3G netwerk wordt doorgeschakeld*. De komende jaren worden die netwerken langzaam afgeschaald, waardoor oproepen naar het alarmnummer dan via 4G en Wifi moet kunnen.
* Wanneer iemand via 4G of 5G belt, dan gaat de oproep via het oudere 2G en 3G netwerk. De oproep komt wel gewoon door bij de meldkamer.
Telecomproviders moeten consumenten in staat stellen om het alarmnummer te bellen via alle beschikbare technieken die ook voor reguliere oproepen beschikbaar zijn. Op dit moment is dat niet het geval, waardoor telecomproviders niet voldoen aan de beleidsregel. De ACM verlangt van de aanbieders dat dit aan het einde van het jaar is opgelost.
De beleidsregel stelt verder dat telecomaanbieders ervoor moeten zorgen dat wanneer iemand 112 belt, dat gelijk locatie- en identiteitsgegevens worden meegestuurd. Zodoende is bij de meldkamer direct duidelijk wie er belt en vanaf welke locatie. Volgens de ACM voldoen de telecomaanbieders wel aan dit onderdeel van de beleidsregel.
Sommige mobieltjes zijn te verouderd om gebruik te maken van het 4G-netwerk of zijn er softwarematig niet op ingesteld. Die gevallen zijn volgens de ACM uitgesloten van de beleidsregel.
Bron: Autoriteit Consument & Markt
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!